Hem Samråd om utbyggnaden av SFR

Samråd om utbyggnaden av SFR

Alternativa transportvägar och buller. Det var två av ämnena som kom upp när SKB höll sitt andra samråd i Östhammar om utbyggnaden av Slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall (SFR).

Det är ett år sedan som SKB senast kallade till samråd med allmänheten om utbyggnaden av SFR. Då var mycket i den slutliga utformningen ännu inte klart. I dag har arbetet hunnit längre och planerna är mer detaljerade.

Bland annat vet SKB nu att utbyggnaden ska ligga på 120 meters djup i stället för som tidigare på 60 meters djup.

– I början skissade vi på att lägga de nya bergssalarna på samma djup som befintligt SFR. Men när vi analyserade våra undersökningar av berget såg vi att det var torrare om vi gick djupare, berättade projektledaren Peter Larsson på samrådet.

Ny tunnel

Den nya utbyggda delen av SFR behövs framför allt för att ta hand om rivningsavfallet från Sveriges kärntekniska anläggningar.

Först i tur att rivas står Barsebäck. En utmaning i planeringen för anläggningen har varit storleken på de hela reaktortankar som ska tas om hand.

– De befintliga tunnlarna är för trånga för att få ner reaktortankarna, som mäter tjugo gånger nio meter. Därför behöver vi bygga ytterligare en tunnel, sa Peter Larsson och förklarade att den nya tunneln kommer att bli 1,7 km lång och få en lite annan dragning än i tidigare skisser.

Transporter med pråm

Flera frågor från åhörarna handlade om transporter och buller. Pia Ottosson från SKB förklarade att man fortfarande undersöker möjligheten att transportera bort en del av bergmassorna med pråm och att SKB kommer att ansöka om att få fylla igen en av havsvikarna vid Stora Asphällan.

– Det skulle minska trafiken betydligt, sa hon och förklarade att flest transporter räknar man med 2017–2019 men att SFR:s del av den totala trafiken endast är cirka 10 procent.

Tidsbrist

Publiken efterlyste också fler samråd och möjlighet att ha synpunkter även på de utredningar som ännu inte är klara.

– Vi kommer att ha ett samråd till efter sommaren, lovade Pia Ottosson.

SKB måste lämna in sin ansökan till myndigheterna senast 2013 för att kunna börja bygga 2017. Först 2023 kan det nya förvaret vara klart att tas i drift.

Nyheter

Med fokus på en hälsosam och säker arbetsmiljö

”Personal, hälsa och säkerhet” är ett av fokusområdena i SKB:s hållbarhetsprogram även kallad Färdplan för hållbart byggande ...

Publicerad: 28 februari 2023

SKB publicerar uppdaterad analys om säkerhet efter förslutning för Kärnbränsleförvaret

I veckan har ni publicerat flera nya rapporter som tillsammans är en uppdaterad analys av säkerheten efter förslutning för Kä...

Publicerad: 22 februari 2023

Stort internationellt intresse för långtidsförsök på Äspö

Just nu pågår en internationell konferens under tre dagar på Äspölaboratoriet. Det är en bred uppslutning av olika organisati...

Publicerad: 8 februari 2023