Denna text är äldre än 10 år och kan innehålla inaktuell information.

Japaner filmar på SKB

The Nuclear Waste Management Organisation, Numo, SKB:s motsvarighet i Japan, gjorde ett besök i Sverige under några dagar i slutet av maj. De hade med sig ett filmteam och en tolk och gjorde filmade intervjuer både med flera av SKB:s sakkunniga och med kommunala företrädare och medborgare i Oskarshamns och Östhammars kommuner.

Under ett par intensiva dagar i Oskarhamn besökte Numo-gruppen och deras filmteam Kapsellaboratoriet och Äspölaboratoriet. Man talade med kommunpolitiker och kommuninvånare och deltog på ett informationsmöte om mellanlagret Clabs framtid som hölls på Oskarshamns Folkhögskola. Efter bussresa till Stockholm besökte gruppen SKB:s huvudkontor och därefter fortsatte resan med buss till Östhammars kommun för ett besök i Slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall, SFR, och samtal i kommunen.

Trots långa dagar med tidiga morgnar och sena kvällar, gick alla i filmteamet energiskt in för sin uppgift. De var väl förberedda med frågor och manövrerade vant med kameror, lampor och ljudteknik i de ofta trånga utrymmena i de olika anläggningarna.

Stora skillnader

Den japanska hanteringen av högaktivt radioaktivt avfall skiljer sig mycket från den svenska. Ändå vill Numo ha en utförlig information om SKB:s arbete på sin webbplats. Man vill visa att det finns långt framskridna planer på slutförvar i bland annat Sverige. Numo har länge stött på ett kompakt motstånd i sitt arbete på hemmaplan, men genomför nu ett öppet program för geologisk deponering och för att hitta en plats för sitt slutförvar på frivillig väg. Slutförvarsmetoden bygger på principerna att kapsla in bränslet, lägga det i ett tunnelsystem och omgärda det med skyddsbarriärer. Numo har inget eget underjordslaboratorium. Istället har man ett nära samarbete med SKB i Äspölaboratoriet. Filmen om SKB:s arbete kan förhoppningsvis bidra till en ökad förståelse för, att det är nödvändigt att komma vidare i arbetet med att hitta en slutförvaringsplats någonstans i Japan.

Nybyggt mellanlager

För att minska behovet av energiimport satsade Japan, som inte har några inhemska energislag, stort på kärnkraft från slutet av 1950-talet. Det blev totalt 55 reaktorer som försåg landet med ungefär en tredjedel av energibehovet. Efter tsunamin och kärnkraftverket Fukushimas haveri i mars 2011, stängdes visserligen alla kärnreaktorer i Japan, men en efter en startas de igen och faktum kvarstår; man har en mängd radioaktivt avfall, som man måste ta hand om under mycket lång tid.

När det gäller hanteringen av använt kärnbränsle, har Japan konsekvent satsat på upparbetning, framför allt för att kunna återanvända en del av bränslet i framtida bridreaktorer. Det mesta har upparbetats utomlands, men en stor upparbetningsanläggning, Rokkasho-mura i Aomori prefektur, har byggts. I samma prefektur finns också ett nybyggt mellanlager för använt kärnbränsle.

Nyheter

Stor internationell konferens på Äspölaboratoriet i Oskarshamn
SKB och Äspölaboratoriet är under vecka 37 värd för en stor internationell konferens organiserad av Internationella atomenergiorganet IAEA:s Waste Technology Section - Division of Nuclear Fuel Cycle and Waste Technology. Konferensen handlar om att utbyta erfarenheter kring vad som behöver göras och …

Publicerad: 13 september 2023

IAEA:s generaldirektör besökte SKB
Den här veckan besökte det internationella atomenergiorganet IAEA:s generaldirektör Rafael Grossi Sverige. Under sitt Sverigebesök har generaldirektören träffat SKB vid två tillfällen.

Publicerad: 30 augusti 2023

Stefan Engdahl ny vd för SKB
Stefan Engdahl har utsetts till ny vd för SKB. Han kommer närmast från Trafikverket där han idag är planeringsdirektör med ansvar för planering av statlig infrastruktur för vägar, järnvägar samt långsiktigt även för sjö- och luftfart.

Publicerad: 14 augusti 2023

SKB tecknar samverkansavtal med Skanska för utbyggnad av SFR
SKB har tecknat samverkansavtal med Skanska gällande utbyggnad av det befintliga slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall (SFR) i Forsmark. Projektet innefattar att projektera och bygga sex nya bergssalar med en längd av 240–275 meter i urberget i Forsmark.

Publicerad: 24 juli 2023

Miljödom för utbyggnad av Forsmarks hamn
SKB har idag fått miljötillstånd för att bygga ut och bedriva verksamhet i Forsmarks hamn. Domen meddelades av Mark- och miljödomstolen och reglerar bland annat buller, transporter samt annan påverkan på omgivningen.

Publicerad: 13 juli 2023

Publicerad: 31 maj 2013