Denna text är äldre än 4 år och kan innehålla inaktuell information.

”I vår tidsplan räknar vi med ett regeringsbeslut i slutet av året eller i början av nästa”, säger Ulf Erikson som leder ett av Sveriges största infrastrukturprojekt. Foto: Mikael Wallerstedt.

Miljöskyddspionjären

Kärnbränsleförvaret blir ett av de största infrastrukturprojekt som genomförts i Sverige. Det är också ett pionjärprojekt. Förutom Finland har inget annat land projekterat och byggt en liknande anläggning.

Vi har tagit pulsen på Ulf Erikson, civilingenjören som sedan drygt ett år håller i alla de invecklade trådarna.

Det går inte att ta miste på att Ulf Erikson är en upptagen man. Under den korta stund som vi träffar honom på kontoret i Östhammar ringer hans mobil flera gånger. Det är korta samtal och han ber att få återkomma när han sitter i bilen på väg hem.

Arbete med många dimensioner

Att vara tillgänglig för sin grupp, och att ta beslut på stående fot, är centralt i den position han har som ledare för program Kärnbränsleförvaret.

– Vi är ett programteam som växer och jag behöver lägga fokus på att leda och stötta. Min roll som programledare har ju många dimensioner. Förutom att leda gruppen ska jag rapportera till våra ägare och till SKB:s ledning, och ha kontakt med externa leverantörer. Det tekniska, tidsmässiga och ekonomiska ansvaret vilar också tungt och upptar mycket av min tid.

Erfarenhet från bygget av Öresundsbron

Ulf Erikson har mycket erfarenhet med sig i bagaget. I ungefär 30 år har han jobbat med projekt på olika nivåer. Bland dem är Öresundsbron det mest kända. Där

basade han över ett av åtta delprojekt med ansvar för de installationer som gick över hela Öresundslänken från Sverige till Danmark, det vill säga över bron och genom tunneln.

– Det finns många paralleller mellan Öresundsbron och Kärnbränsleförvaret. Även Öresundsbron drog till sig stort nationellt intresse och inbegrep tillståndshantering och tillståndsprövning. Och anläggningsutformningen är i båda fallen komplex med höga miljö- och säkerhetskrav, för att bara nämna några likheter, säger han.

Väntar på regeringsbeslut

Det är en spännande höst för hela SKB, och särskilt för Ulf och den grupp på runt 70 medarbetare – anställda och konsulter – som han leder. Östhammars  kommunfullmäktige ska rösta i vetofrågan om Kärnbränsleförvaret, som en del av underlaget innan regeringen fattar sitt beslut.

– I vår tidsplan räknar vi med ett regeringsbeslut i slutet av året eller i början av nästa. Det är en av de milstolpar som är viktiga för programmet och flera programaktiviteter är kopplade till att vi får de tillstånd som behövs enligt miljöbalken och kärntekniklagen, förklarar han. Nu förbereder vi för en upphandling av bergentreprenad för det underjordsarbete som bland annat innebär att en tunnel ska drivas ner till förvarsnivån cirka 500 meters djup.

– Om allt går vägen hoppas vi kunna skriva kontrakt med vald aktör någon gång nästa höst.

Tillståndsprövningen pågår, men för den skull kan inte Ulf och hans medarbetare sitta overksamma. Nej, det är en mängd fristående arbeten som måste göras för att man ska kunna stå i startgroparna om och när alla tillstånd är på plats.

En mängd fristående arbeten måste göras för att kunna stå i startgroparna om och när alla tillstånd är på plats.

Vägar ska byggas

I närtid planeras till exempel en upphandling att anlägga vägar på SKB:s industriområde i Forsmark. Barackbyn, området med tillfälliga boenden, håller på att rivas och nu måste ett vägnät byggas.

– Vi har också etablerat en platsorganisation i Söderviken. Den märks inte så mycket än, men den kommer att bli mer och mer synlig och operativ i takt med att arbetet där ute tar fart, säger Ulf.

Hundra procent på tårna

Det som upptar hans tankar mest just nu är att se till att SKB blir en kompetent byggherre. Det vill säga att bit för bit bygga en organisation som klarar att leda och driva ett så stort byggprojekt på ett effektivt och arbetsmiljömässigt säkert sätt.

– Uppgiften att planera och genomföra programmet är roligt, men också utmanande, menar Ulf. Alla vi som jobbar med det här står 100 procent på tårna för att slutföra det på säkrast möjliga sätt.

Fotnot. Artikeln är ursprungligen publicerad i Lagerbladet, SKB:s tidning som delas ut till alla boende i Östhammars kommun.

Nyheter

SKB svetsar kapslar till världens första slutförvar
SKB ska svetsa kapslar till det finska slutförvaret för använt kärnbränsle. Ett avtal har slutits mellan SKB och den finska motsvarigheten Posiva Oy där SKB ska svetsa bottnarna till de finska kapslarna. Arbetet påbörjas under 2025 i SKB:s kapsellaboratorium i Oskarshamn.

Publicerad: 16 december 2024

Mervärdesavtalet medfinansierar satsningar för att öka Oskarshamns attraktivitet och säkerställa kompetensförsörjning
Den 2 december fattade styrgruppen för Mervärdesavtalet beslut om att medfinansiera en satsning för att öka attraktiviteten i Oskarshamn. Insatsen omfattar sammanlagt 170 miljoner kronor och ska stärka förutsättningarna för kompetensförsörjning samt utveckla och synliggöra Oskarshamns attraktivitet …

Publicerad: 3 december 2024

Mervärdesavtalet finansierar satsningar för att öka Östhammars kommuns attraktivitet
Den 2 december fattade styrgruppen för Mervärdesavtalet beslut om att finansiera satsningar på drygt 13 miljoner kronor i Östhammars kommun. Insatserna ska stärka förutsättningarna för att bibehålla och utveckla kommunens attraktivitet för boende och besökare. Beslutet i styrgruppen omfattar fem oli…

Publicerad: 2 december 2024

Bergarbeten kan påbörjas i utbyggnaden av SFR
SKB har i dag fått tillstånd att påbörja bergarbeten i utbyggnaden av slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall, SFR, i Forsmark. Tillståndet meddelades av Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM.

Publicerad: 29 november 2024

Nya löften för miljön och den biologiska mångfalden
SKB tecknar nya hållbarhetslöften och åtgärder för hållbara ekosystem och för att stärka den biologiska mångfalden. Hållbarhetslöften ingår i Länsstyrelsen i Uppsalas satsning Färdplan för ett hållbart län. Länsstyrelsen i Uppsala driver ett ambitiöst arbete med flera olika färdplaner och åtgärdspro…

Publicerad: 22 november 2024

Publicerad: 9 oktober 2020