SKB svetsar kapslar till världens första slutförvar
Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, ska svetsa kapslar till det finska slutförvaret för använt kärnbränsle. Ett avtal har slutits mellan SKB och den finska motsvarigheten Posiva Oy där SKB ska svetsa bottnarna till de finska kapslarna. Arbetet påbörjas under 2025 och utförs i SKB:s kapsellaboratorium i Oskarshamn.
– Vi har under flera år erbjudit våra tjänster till systerorganisationer över hela världen. Eftersom Finland använder sig av den slutförvarsmetod som SKB har utvecklat, KBS-3, har vi länge delat kunskap och erfarenhet med varandra. Med det här avtalet får vi möjlighet att leverera en färdig produkt. Det kommer att ge oss ytterligare erfarenheter i att exportera den teknik, kunskap och erfarenhet som utvecklats av SKB under de senaste 40 åren, säger Magnus Holmqvist, vd SKB International AB.
Posiva har nyligen färdigställt sitt slutförvar i Onkalo och inväntar tillstånd från sin tillsynsmyndighet för att ta det i drift. Företaget har behov av att svetsa bottnar till de kapslar som det använda kärnbränslet ska förvaras i och har därför vänt sig till kollegorna i Sverige.
– Med det här avtalet tar vi ytterligare ett steg närmare mot att ta världens första slutförvar för använt kärnbränsle i drift. För att vara tidseffektiva, valde vi att ge uppdraget till SKB som framgångsrikt har svetsat många kapselbottnar. Det gör att vi slipper merkostnader och vi vet att SKB kommer att utföra arbetet med hög kvalitet, säger Ilkka Poikolainen, vd för Posiva.
Avtalet är skrivet på fem år med option på två år efter det. Arbetet som kommer att utföras i Kapsellaboratoriet i Oskarshamn är planerat att påbörjas under 2025. Sammanlagt gäller avtalet cirka 160 kapslar som ska svetsas.
Finlands slutförvar
Finlands slutförvar byggs med den slutförvarslösning för det använda kärnbränslet som utvecklats från grunden av SKB i Sverige. Metoden kallas KBS-3 och bygger på tre skyddsbarriärer: kopparkapseln som innesluter det använda kärnbränslet, lerbuffert som placeras runt kapseln och skyddar mot mindre rörelser i berget och det svenska urberget som yttersta barriären. Sedan 2001 har SKB och Posiva samarbetat för att utveckla och testa metoden för slutförvaring.
SKB International
SKB International är ett helägt dotterbolag till SKB som tillhandahåller tjänster och expertis inom hantering och slutförvaring av kärnavfall och använt kärnbränsle baserat på den teknologi, kunnande och erfarenhet som utvecklats i SKB:s program under de senaste 40 åren. SKB International verkar över hela världen och har uppdrag ibland annat Japan, Sydkorea, Taiwan, Norge och Tyskland. Sammanlagt har SKB international hjälpt omkring 50 organisationer runt om i världen med kunskap och vägledning kring hantering av kärnavfall samt om hur SKB jobbar med lokal acceptans.
Mer om svetstekniken
Svetsmetoden som används kallas friktionssvetsning, eller mer specifikt friktionsomrörningssvetsning, och har specialanpassats av SKB för att svetsa koppar. Det är en mekanisk svetsteknik med ett roterande koniskt verktyg som pressas in i fogen mellan de delar som ska svetsas. Materialet runt verktyget värms upp av friktionen och blir mjukt. När verktyget roterar rörs kopparmaterialet om på båda sidor om fogen och binder samman de två metalldelarna till en homogen svetsfog.
Nyheter
Mervärdesavtalet medfinansierar satsningar för att öka Oskarshamns attraktivitet och säkerställa kompetensförsörjning
Publicerad: 3 december 2024
Mervärdesavtalet finansierar satsningar för att öka Östhammars kommuns attraktivitet
Publicerad: 2 december 2024
Bergarbeten kan påbörjas i utbyggnaden av SFR
Publicerad: 29 november 2024
Nya löften för miljön och den biologiska mångfalden
Publicerad: 22 november 2024
SKB International på statsbesök med kungaparet
Publicerad: 20 november 2024