Hoppa till innehåll

Denna text är äldre än 5 år och kan innehålla inaktuell information.

Ny rapport från LOT-försöken bekräftar tidigare analyser

SKB har nu publicerat en andra rapport från de senaste upptagna försökspaketen i långtidsserien LOT. I fokus den här gången är de kopparkomponenter som ingår i experimentet. Rapporten visar att analyserna av korrosion ligger i linje med tidigare försök.

– Även om LOT-försöken inte är utformade för att belysa kapselmaterialets lämplighet så finns det inga resultat som motsäger slutsatserna i SKB:s säkerhetsanalys, säger Johannes Johansson, som arbetar inom SKB:s forskningsprogram för kopparkapseln.

LOT står för ”Long-term test of buffer materials” och är en serie försök där effekter på bentonitleran efter lång tids uppvärmning och exponering för grundvattenmiljön studeras. I slutförvaret kommer det använda kärnbränslet att vara inneslutet i kopparkapslar som omges av bentonitlera. Hösten 2019 återtog SKB två paket i LOT-försöket som då hade varit placerade i berget i Äspölaboratoriet i över 20 år.

Lera och koppar har analyserats

Flera försökspaket har återtagits och analyserats under åren och flera rapporter har publicerats med ingående bentonitanalyser, senast 2006. Också kopparmaterialet har analyserats. För även om LOT är ett lerförsök ingår ett antal kopparkomponenter som

Johannes Johansson, ämnesexpert på kapselmaterial. Foto: SKB.

också är intresseranta att studera, för att se hur de har påverkats av miljön.

– Det är viktigt att komma ihåg att LOT inte har utformats för att vara ett korrosionsförsök utan ett lerförsök. Det saknar till exempel den noggrannhet som krävs i förberedelsestadiet, när man preparerar och noggrant karakteriserar de kopparprover som ska användas, säger Johannes Johansson.

I sammanfattning visar ändå de nya analyserna att korrosionens omfattning, korrosionsdjupet, ligger i linje med vad som uppmätts i tidigare försök.

– Korrosionsprodukterna i de nya försöken är de förväntade. Vi har sett välkända kopparoxider och bara lite kopparsulfider. Det är ett förväntat resultat eftersom syrgas som finns initialt tagit slut under försökets gång och då återstår bara sulfid i grundvattnet som kan korrodera koppar.

– Vi har också observerat en korrosionsmorfologi, alltså ojämnheter eller gropar på den korroderade kopparytan, som är rimlig och kan förklaras av de modeller för lokal korrosion som vi har. Men återigen så måste vi påminna oss om att vi inte vet hur ytorna sett ut från början, en del av gropigheten kan ha funnits från start, det vet vi från andra experiment.

Värdefullt komplement

Johannes Johansson sammanfattar att det här har varit ett intressant försök som stärker SKB:s kunskaper om kopparmaterialet generellt.

– Vår huvudsakliga kunskap om kopparmaterialets egenskaper i slutförvarsmiljön har vi dock fått genom andra försök som utformats just för att analysera till exempel korrosion, men det här är naturligtvis ett värdefullt komplement.

Arbetet med de andra delarna av försöken fortsätter inom SKB och det kommer att ta åtminstone ett par år innan de avslutande bentonitanalyserna är färdiga och rapporterade. 

Fakta

Bakgrund: LOT

Mellan 1996 och 1999 installerades totalt sju försökspaket, vart och ett med ett centralt cirka fyra meter långt kopparrör omgivet av kompakterad bentonitlera. En elektrisk värmare inne i kopparröret har använts för att simulera resteffekten, värmen, från det använda bränslet. Tre försökspaket har utsatts för typiska förvarsförhållanden och fyra försökspaket har utsatts för speciellt ogynnsamma förhållanden, framförallt förhöjd temperatur. Sedan tidigare är fyra paket återtagna och undersökta medan ett sista paket återstår för senare återtag och analys. 

Nyheter

  1. SKB sluter nytt avtal med sydkoreansk slutförvarsorganisation

    Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har genom sitt dotterbolag, SKB International skrivit ett nytt avtal med sin motsvarighet i Sydkorea, Korea Radioactive Waste Agency, KORAD. Avtalet, som är ett så kallat informationsutbytesavtal, stärker relationen och samarbetet mellan de två organisationerna. …

    Publicerad: 18 november 2025

  2. Ny transportbehållare levererad till SKB

    Den första av totalt fem nya transportbehållare av modellen Hi-Star 80 (HS80) har nu anlänt till Clab efter sin resa över Atlanten från tillverkningslandet USA. Innan transportbehållaren kan bli en del av SKB:s transportsystem återstår en period av anpassningar, tester och utbildningar. Redan 2008 i…

    Publicerad: 13 november 2025

  3. Frida gör LIA med sikte på automatisering

    Frida Moreau arbetar till vardags som teamleader på monteringen på Scania i Oskarshamn. Samtidigt studerar hon till produktionstekniker via Nova – och under tio veckor i höst gör hon både sin praktik, även kallad LIA*, och sitt examensarbete på Kapsellaboratoriet. – I utbildningen ingår flera studie…

    Publicerad: 27 oktober 2025

  4. SKB bjuder in till samråd

    Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB) bjuder in till kompletterande samråd enligt 6 kap. miljöbalken angående ansökan om tillstånd till upplag av jord och berg samt grundvattenbortledning inom fastigheten Östhammar Ön 1:1, Östhammars kommun.

    Publicerad: 3 oktober 2025

  5. Ny kostnadsberäkning inlämnad

    Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har lämnat in en ny kostnadsberäkning som redovisar de återstående kostnaderna för kärnkraftverkens kärnavfallsprogram. Ägarna av de svenska kärnkraftverken tar ansvar för samtliga kostnader för hela kärnavfallsprogrammet, vilket omfattar avveckling och nedmonter…

    Publicerad: 30 september 2025

Modal

Modal