Denna text är äldre än 10 år och kan innehålla inaktuell information.
Nu är Sigrid på svenskt vatten
Gryningsljuset välkomnade m/s Sigrid när hon för första gången lade till i en svensk hamn. Måndag 2 december 2013 anlände SKB:s nya transportfartyg till Ringhals.
Det var strax före nio som m/s Sigrid gled in i hamnen vid Ringhals kärnkraftverk. Då hade morgonsolen precis orkat upp bakom Värö bruk och kastade sina första strålar över det blåa fartygsskrovet.
Bygget av Sigrid påbörjades för mer än två år sedan av Damen vid varvet i Galati i Rumänien. Sjösättningen skedde sent förra hösten. Sedan dess har alla installationer utförts och först därefter var hon redo för leverans.
På väg i en månad
Men då väntade också en lång resa hem till Sverige. Runt en månad tog det att ta sig genom Donau, ut i Svarta havet, genom Medelhavet och därefter upp till Rotterdam. De sista dagarna före ankomst till Ringhals var vädret tufft och befälhavare Hans Larsson berättar att det rullat ordentligt ombord. För honom, som arbetat vid SKB:s entreprenör Furetank Rederi AB i 13 år, är det en särskild upplevelse att få ta sig an ett helt nytt fartyg.
– Det är speciellt och man får känna sig fram hela tiden. Det är kanske enda gången i livet som man får vara med om något sådant här. Det vanliga är annars att man tar över ett fartyg efter någon annan.
Trygg befälhavare
Sedan mitten av oktober har Hans Larsson varit på plats på heltid vid varvet för att bekanta sig med Sigrid. Och även om mycket är nytt känner han sig redan trygg med det nya transportfartyget. Några problem med att lägga till var det heller aldrig. Fartyget manövrerades sakta och kontrollerat in mot kaj.
På plats för att möta Sigrid var bland annat SKB:s vd Christopher Eckerberg och Jenny Holmström, projektledare för fartygsbygget. Jenny har levt med Sigrid och projektet länge och gläds över att hemmahamnen Oskarshamn snart är inom räckhåll.
Testa hamnarna
Någon radioaktiv last har fartyget inte ännu, i stället handlar det om ren provdrift med målsättningen att testa hamnarna och fordonen tillsammans och prova förtöjningar bland annat.
– Men vi räknar med att kunna göra de första riktiga transporterna före årsskiftet, berättar Jenny Holmström.
Ett historiskt skifte har då skett för det som vd Christopher Eckerberg kallar för navet i SKB:s transportsystem. Inom kort kommer nya Sigrid fullt ut att ta över 30 år gamla Sigyns uppdrag – att transportera radioaktivt avfall och använt kärnbränsle mellan kärnkraftverken och SKB:s anläggningar.
Det här är Sigrid
Sigrid är 99,5 meter lång och alltså något större än föregångaren Sigyn. Hon är 18,6 meter bred, har ett djupgående på cirka 4,5 meter och en marschfart på 10 knop. Förutom att hon kan ta mer last än Sigyn är hon en anpassning till nya säkerhetskrav och innebär miljömässiga fördelar.
Sigrid är klassad enligt International Maritime Organisation (IMO:s) högsta nivå.
Nyheter
Nya löften för miljön och den biologiska mångfalden
Publicerad: 22 november 2024
SKB International på statsbesök med kungaparet
Publicerad: 20 november 2024
Miljödom möjliggör byggstart för SKB:s kärnbränsleförvar
Publicerad: 24 oktober 2024
SKB bjuder in till samråd
Publicerad: 2 oktober 2024
Nu fastställs villkoren för SKB:s största byggprojekt – slutförvaret av använt kärnbränsle
Publicerad: 12 september 2024