Hoppa till innehåll

Denna text är äldre än 5 år och kan innehålla inaktuell information.

Milstolpe passerad för slutförvaret för långlivat avfall

Slutförvaret för långlivat avfall är det förvar som planeras att tas i drift sist av SKB:s tre slutförvar. En milstolpe har nu passerats i och med att en säkerhetsvärdering av förvarskonceptet blivit klar.

Vid sidan av utbyggnaden av Slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall och bygget av ett framtida kärnbränsleförvar planerar SKB även ett slutförvar för långlivat avfall, SFL. Där ska låg- och medelaktivt avfall som klassas som långlivat slutförvaras. Det här förvaret blir sist ut av SKB:s förvar. Det blir dessutom minst av de tre förvaren och kommer att rymma endast 16 000 kubikmeter avfall.

Säkerheten i förvaret

SKB har tidigare tagit fram ett förslag till utformning av SFL. Sedan 2015 har SKB:s experter arbetat med en säkerhetsvärdering av förslaget och resultaten är positiva, berättar Jenny Brandefelt som varit projektledare för säkerhetsvärderingen.

Jenny Brandefelt, som varit projektledare för säkerhets-värderingen av SFL. Foto: SKB.

– SFL måste vara säkert under en lika lång tidsperiod som Kärnbränsleförvaret, och vi har nu visat att det föreslagna konceptet har möjlighet att uppfylla myndigheternas krav på säkerhet efter förslutning – förutsatt att platsen och förvarets barriärer har lämpliga egenskaper, säger hon.

Förvarskonceptet går ut på att två bergssalar byggs på cirka 500 meters djup i urberget. En del byggs med betongbarriärer. Där placeras metalliskt avfall, till exempel härdkomponenter och styrstavar från kokvattenreaktorer som blivit bestrålade inne i reaktortanken. Annat långlivat avfall, exempelvis historiskt avfall från tidig kärnteknisk forskning, placeras i en förvarsdel som återfylls med bentonitlera.

Bygger vidare på befintlig kunskap

Säkerhetsvärderingen som gjorts är inte en fullständig säkerhetsanalys men baseras på samma metodik som säkerhetsanalyserna för Kärnbränsleförvaret och SFR. Eftersom platsen för SFL inte är bestämd ännu finns inga platsdata att använda sig av. SKB:s experter har därför nyttjat befintlig kunskap och data från SKB:s tidigare platsundersökningar.

Förvarskonceptet som utvärderats innebär att SFL byggs på cirka 500 meters djup och består av två bergssalar.

– Säkerhetsvärderingen är en viktig milstolpe i utvecklingen av SFL och med hjälp av den kan vi gå vidare och planera det fortsatta arbetet, berättar Jenny Brandefelt.

Nästa steg i utvecklingen av förvaret blir att vidareutveckla konceptet och utarbeta detaljer för förvarets utformning. En platsvalsprocess ska också genomföras. SKB planerar en stegvis process som bygger på kunskap och erfarenheter från tidigare platsvalsprocesser. Den kommer att ske i samråd med Strålsäkerhetsmyndigheten och berörda kommuner.

SFL kommer att tas i drift sist av SKB:s tre förvar. En stor del av det långlivade avfallet uppstår vid rivning av kärnkraftsreaktorer. Avfallet kommer att mellanlagras fram tills SFL tas i drift, vilket kan ske någon gång i mitten av detta sekel.

mer information

Säkerhetsvärderingen för SFL presenteras i en huvudrapport och fem huvudreferenser, samt 20 underlagsrapporter där beräkningar och fördjupade analyser redovisas för respektive område. Rapporterna är på engelska.

Nyheter

  1. SKB sluter nytt avtal med sydkoreansk slutförvarsorganisation

    Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har genom sitt dotterbolag, SKB International skrivit ett nytt avtal med sin motsvarighet i Sydkorea, Korea Radioactive Waste Agency, KORAD. Avtalet, som är ett så kallat informationsutbytesavtal, stärker relationen och samarbetet mellan de två organisationerna. …

    Publicerad: 18 november 2025

  2. Ny transportbehållare levererad till SKB

    Den första av totalt fem nya transportbehållare av modellen Hi-Star 80 (HS80) har nu anlänt till Clab efter sin resa över Atlanten från tillverkningslandet USA. Innan transportbehållaren kan bli en del av SKB:s transportsystem återstår en period av anpassningar, tester och utbildningar. Redan 2008 i…

    Publicerad: 13 november 2025

  3. Frida gör LIA med sikte på automatisering

    Frida Moreau arbetar till vardags som teamleader på monteringen på Scania i Oskarshamn. Samtidigt studerar hon till produktionstekniker via Nova – och under tio veckor i höst gör hon både sin praktik, även kallad LIA*, och sitt examensarbete på Kapsellaboratoriet. – I utbildningen ingår flera studie…

    Publicerad: 27 oktober 2025

  4. SKB bjuder in till samråd

    Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB) bjuder in till kompletterande samråd enligt 6 kap. miljöbalken angående ansökan om tillstånd till upplag av jord och berg samt grundvattenbortledning inom fastigheten Östhammar Ön 1:1, Östhammars kommun.

    Publicerad: 3 oktober 2025

  5. Ny kostnadsberäkning inlämnad

    Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har lämnat in en ny kostnadsberäkning som redovisar de återstående kostnaderna för kärnkraftverkens kärnavfallsprogram. Ägarna av de svenska kärnkraftverken tar ansvar för samtliga kostnader för hela kärnavfallsprogrammet, vilket omfattar avveckling och nedmonter…

    Publicerad: 30 september 2025

Modal

Modal