Hoppa till innehåll

Lediga jobb

Här är våra lediga jobb

Vill du bidra till ett hållbart samhälle? Ja, då kanske SKB är något för dig. Alla anställda på SKB arbetar med något som kommer att göra verklig skillnad för människor och miljö, nu och i framtiden. Att arbeta inom SKB innebär många utmaningar och stora möjligheter att hela tiden utvecklas i sin yrkesroll.

På den här sidan hittar du information om vilka kompetensområden vi söker, hur det går till att söka arbete hos SKB och andra vanliga frågor. Till höger hittar du information om alla de tjänster som vi för närvarande har behov av. Alla våra lediga tjänster utannonseras här.

Olika kompetensområden

SKB har, och kommer att ha behov av kompetenser inom en rad olika områden, till exempel:

  • bygg, betong och berg
  • geologi och kemi
  • projektledning
  • konstruktion
  • drift och underhåll
  • säkerhet

Vi arbetar tillsammans

För att vara framgångsrika i vårt uppdrag måste vi samarbeta. Vi arbetar i stor utsträckning i brett sammansatta arbetsgrupper. Det skapar förutsättningar för att lära sig mycket inom sitt eget område, men också möjligheten att kompetensutvecklas inom andra områden än sitt eget.

Många av våra medarbetare ingår även i olika branschgemensamma nätverk, vilket också medverkar till möjligheterna att ständigt kunna bidra och utvecklas inom sin yrkesroll.

Brett internationellt arbete

Vi samarbetar med svenska och internationella experter, forskare och systerorganisationer, vilket ger ett viktigt bidrag till vårt kärnavfallsprogram. SKB erbjuder sitt kunnande internationellt genom dotterbolaget SKB International AB.

Eftersom SKB ingår i Vattenfallkoncernen finns goda karriärmöjligheter inom en stor dynamisk organisation.

Ersättningar och förmåner

Våra anställda är den viktigaste tillgången i vår verksamhet och vi gör vårt bästa för att erbjuda bra förmåner.

Några exempel:

  • Bonus – På SKB har vi flera olika bonusprogram beroende på vilken typ av anställning du har. Bonusen återspeglar företagets resultat och din prestation.
  • Arbetstidsförkortning – På SKB har vi arbetstidsförkortning vilket innebär att alla anställda har kortare årsarbetstid upp till 93 timmar per år. Arbetstidsförkortning kan tas ut som enstaka timmar eller några dagar i följd.
  • Friskvård – SKB har ett generöst friskvårdsbidrag.
  • Läkarvård och läkemedel – Vi har ersättning för läkarvård och läkemedel efter tolv månaders anställning.
  • Lunchförmån – SKB subventionerar lunchen via Lunchkultur.
  • Personalbil – Som anställd på SKB kan du leasa en personalbil genom ett löneavdrag på bruttolönen samt ett beskattningsbart förmånsvärde.
  • Förmånsportalen – Som anställd på SKB har du tillgång till Förmånsportalen. Det är ett online-verktyg där en rad anställningsförmåner är samlade, som till exempel rabatter på olika behandlingar, produkter inom sport och hälsa, hem och fritid, elektronik och telefoni.

Balans mellan privatliv och arbetsliv

Våra medarbetare är avgörande för vår framgång. Det är viktigt att hela livet fungerar. Därför är vi måna om att våra medarbetare upplever en god balans mellan arbete och fritid. SKB erbjuder till exempel friskvårdsbidrag, arbetstidsförkortning samt föräldraledighetstillägg.

Vanliga frågor

Hur söker jag arbete inom SKB?

Vi samarbetar i våra rekryteringsprocesser med Human Resources Services inom Vattenfall. En tjänst hos SKB söks därmed genom Vattenfalls rekryteringssystem.

Därför kommer du att länkas till ett ansökningsformulär på Vattenfalls webbplats (”Jobba hos oss”) när du söker en tjänst hos SKB.

Under rekryteringsprocessen är det därför en rekryterare från Vattenfall som har kontakt med såväl sökande som rekryterande chef.

Hur får jag reda på vilka tjänster som annonseras ut?

Är du intresserad av att arbeta inom SKB, besök regelbundet vår webbplats. Här annonserar vi alla våra lediga jobb. Hitta det jobb som passar dig och sök via vårt onlineformulär.

Vi har tyvärr inte möjlighet att ta emot några allmänna intresseanmälningar.

Hur vet jag att SKB tagit emot min ansökan?

Så snart du skickat in din ansökan mejlar vi en bekräftelse att vi tagit emot din ansökan.

Vilka dokument ska jag skicka med i min ansökan?

Vi vill att du skriver ett personligt brev på cirka en A4-sida och bifogar ett fullständigt cv.

Vad händer när min ansökan kommit fram?

Efter vår interna urvalsprocess, kontaktar vi de sökande som bäst matchar vår kravprofil och bokar möte för en personlig intervju.

Urvalsarbetet brukar ta mellan en och tre veckor. Hela rekryteringsprocessen, från annonsering till dess att en tjänst är tillsatt, tar ungefär tre månader.

Om du inte kommit ifråga för tjänsten du sökt, får du så fort som möjligt besked från oss, allra senast i samband med att processen avslutas.

Hur gör jag om jag vill skriva mitt examensarbete hos er?

Ansökan för ett examensarbete gör du via mejl till: student@skb.se. Bifoga ett personligt brev och ditt cv när du ansöker. För att göra exjobb på SKB måste du genomgå en säkerhetsprövning. Det kan ta upp till 12 veckor. Därför är det viktigt att du är ute i god tid.

Behöver jag vara svensk medborgare för att kunna arbeta inom SKB?

Nej, det finns inte något krav på svenskt medborgarskap. SKB är dock en del av Sveriges kritiska infrastruktur, och därmed är många av våra tjänster säkerhetsklassade.

Är tjänsten du sökt säkerhetsklassad, kommer en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen att genomföras innan du blir anställd.

Våra lediga jobb

Underhållstekniker mekanik
Sista ansökan: 8 december 2025

Det går att prenumerera på listan av lediga jobb hos SKB genom ett så kallat RSS-flöde. Använd länken i RSS-loggan ovan.

Läs mer om vad RSS är på Wikipedias webbsida.

Modal

Modal