Denna text är äldre än 10 år och kan innehålla inaktuell information.

Så här lagras bränslekassetterna i Clab i dag. Foto: Curt-Robert Lindqvist.

Utökad lagringskapacitet utreds

SKB utreder möjligheterna att öka lagringskapaciteten i mellanlagret Clab. Genom att bland annat lasta om bränslet till kompaktkassetter kan sammanlagt 11 000 ton få plats i befintligt mellanlager.

SKB planerar att det använda kärnbränslet i framtiden ska tas från mellanlagret, inkapslas och placeras i ett framtida slutförvar. För tillfället pågår tillståndsprövningen för Kärnbränsleförvaret i Forsmark och den inkapslingsanläggning som är tänkt att byggas ihop med mellanlagret i Oskarshamn.

Men tillståndsprövningen beräknas ta ytterligare ett antal år i anspråk, och i ljuset av detta har det blivit allt viktigare att fundera över hur mellanlagringskapaciteten ska säkras tills inkapslingsanläggningen och Kärnbränsleförvaret kan tas i drift.

Lasta om bränsle

Nuvarande tillstånd för Clab ger möjlighet att lagra 8 000 ton använt kärnbränsle i anläggningen. Enligt dagens prognoser uppnås detta cirka 2023. Några år längre bort i tiden kommer mellanlagret att vara fullt om ingenting görs. Men det finns möjlighet att utnyttja det befintliga lagringsutrymmet mer effektivt genom att lasta om det bränsle som i dag lagras i normalkassetter till kompaktkasetter.

– Det finns dessutom en mängd härdkomponenter på Clab som skulle kunna mellanlagras på annan plats. Det är kombinationen av dessa åtgärder som gör det möjligt att få plats med upp till 11 000 ton bränsle på Clab, berättar Anders Ström som håller i utredningen på SKB.

Tilläggsyrkande

Hur lagringskapaciteten kan utökas beskrevs även i det senaste forsknings- och utvecklingsprogrammet. Då var tanken att ansöka om tillstånd för detta 2018. Nu utreds i stället möjligheterna att lämna in ett tilläggsyrkande i början av nästa år till den pågående prövningen hos Mark- och miljödomstolen och Strålsäkerhetsmyndigheten.

– Det här innebär också att vi behöver genomföra samråd med allmänhet och myndigheter. Samrådet kommer att ske i Oskarshamn den 2 december och samrådsunderlaget finns att hämta på SKB:s webbplats, berättar Helene Åhsberg projektledare för tillståndsprövningen.

Nyheter

Drönare effektiviserar inspektioner och ronderingar i SFR
På Slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall, SFR, i Forsmark har underhållsgruppen investerat i en drönare för att förbättra arbetsmiljön och effektivisera arbetet. Redan under årets första månader har investeringen betalat sig genom effektivare inspektioner och ronderingar i anläggningen. SFR …

Publicerad: 5 maj 2025

SKB bjuder in till samråd
Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB) bjuder härmed in till två samråd enligt 6 kap. miljöbalken. Nedan kan du läsa mer om vad som gäller för respektive samråd. Kompletterande avgränsningssamråd angående ansökan om tillstånd till upplag av jord och berg inom fastigheten Östhammar Ön 1:1, Östhammars k…

Publicerad: 18 mars 2025

Sprängstart för utbyggnaden av SFR i Forsmark
Idag inleddes utbyggnaden av SFR, slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall, med en sprängning 45 meter under markytan. Sprängningen markerade starten på det sex år långa utbyggnadsprojektet.

Publicerad: 23 januari 2025

Byggstart för det svenska Kärnbränsleförvaret
I dag togs det första spadtaget som inleder bygget av det svenska Kärnbränsleförvaret i Forsmark, Östhammars kommun. Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari närvarade för att officiellt inleda arbetet.

Publicerad: 15 januari 2025

SKB svetsar kapslar till världens första slutförvar
SKB ska svetsa kapslar till det finska slutförvaret för använt kärnbränsle. Ett avtal har slutits mellan SKB och den finska motsvarigheten Posiva Oy där SKB ska svetsa bottnarna till de finska kapslarna. Arbetet påbörjas under 2025 i SKB:s kapsellaboratorium i Oskarshamn.

Publicerad: 16 december 2024

Publicerad: 13 november 2014