Hoppa till innehåll

Denna text är äldre än 11 år och kan innehålla inaktuell information.

Så här lagras bränslekassetterna i Clab i dag. Foto: Curt-Robert Lindqvist.

Utökad lagringskapacitet utreds

SKB utreder möjligheterna att öka lagringskapaciteten i mellanlagret Clab. Genom att bland annat lasta om bränslet till kompaktkassetter kan sammanlagt 11 000 ton få plats i befintligt mellanlager.

SKB planerar att det använda kärnbränslet i framtiden ska tas från mellanlagret, inkapslas och placeras i ett framtida slutförvar. För tillfället pågår tillståndsprövningen för Kärnbränsleförvaret i Forsmark och den inkapslingsanläggning som är tänkt att byggas ihop med mellanlagret i Oskarshamn.

Men tillståndsprövningen beräknas ta ytterligare ett antal år i anspråk, och i ljuset av detta har det blivit allt viktigare att fundera över hur mellanlagringskapaciteten ska säkras tills inkapslingsanläggningen och Kärnbränsleförvaret kan tas i drift.

Lasta om bränsle

Nuvarande tillstånd för Clab ger möjlighet att lagra 8 000 ton använt kärnbränsle i anläggningen. Enligt dagens prognoser uppnås detta cirka 2023. Några år längre bort i tiden kommer mellanlagret att vara fullt om ingenting görs. Men det finns möjlighet att utnyttja det befintliga lagringsutrymmet mer effektivt genom att lasta om det bränsle som i dag lagras i normalkassetter till kompaktkasetter.

– Det finns dessutom en mängd härdkomponenter på Clab som skulle kunna mellanlagras på annan plats. Det är kombinationen av dessa åtgärder som gör det möjligt att få plats med upp till 11 000 ton bränsle på Clab, berättar Anders Ström som håller i utredningen på SKB.

Tilläggsyrkande

Hur lagringskapaciteten kan utökas beskrevs även i det senaste forsknings- och utvecklingsprogrammet. Då var tanken att ansöka om tillstånd för detta 2018. Nu utreds i stället möjligheterna att lämna in ett tilläggsyrkande i början av nästa år till den pågående prövningen hos Mark- och miljödomstolen och Strålsäkerhetsmyndigheten.

– Det här innebär också att vi behöver genomföra samråd med allmänhet och myndigheter. Samrådet kommer att ske i Oskarshamn den 2 december och samrådsunderlaget finns att hämta på SKB:s webbplats, berättar Helene Åhsberg projektledare för tillståndsprövningen.

Nyheter

  1. SKB sluter nytt avtal med sydkoreansk slutförvarsorganisation

    Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har genom sitt dotterbolag, SKB International skrivit ett nytt avtal med sin motsvarighet i Sydkorea, Korea Radioactive Waste Agency, KORAD. Avtalet, som är ett så kallat informationsutbytesavtal, stärker relationen och samarbetet mellan de två organisationerna. …

    Publicerad: 18 november 2025

  2. Ny transportbehållare levererad till SKB

    Den första av totalt fem nya transportbehållare av modellen Hi-Star 80 (HS80) har nu anlänt till Clab efter sin resa över Atlanten från tillverkningslandet USA. Innan transportbehållaren kan bli en del av SKB:s transportsystem återstår en period av anpassningar, tester och utbildningar. Redan 2008 i…

    Publicerad: 13 november 2025

  3. Frida gör LIA med sikte på automatisering

    Frida Moreau arbetar till vardags som teamleader på monteringen på Scania i Oskarshamn. Samtidigt studerar hon till produktionstekniker via Nova – och under tio veckor i höst gör hon både sin praktik, även kallad LIA*, och sitt examensarbete på Kapsellaboratoriet. – I utbildningen ingår flera studie…

    Publicerad: 27 oktober 2025

  4. SKB bjuder in till samråd

    Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB) bjuder in till kompletterande samråd enligt 6 kap. miljöbalken angående ansökan om tillstånd till upplag av jord och berg samt grundvattenbortledning inom fastigheten Östhammar Ön 1:1, Östhammars kommun.

    Publicerad: 3 oktober 2025

  5. Ny kostnadsberäkning inlämnad

    Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har lämnat in en ny kostnadsberäkning som redovisar de återstående kostnaderna för kärnkraftverkens kärnavfallsprogram. Ägarna av de svenska kärnkraftverken tar ansvar för samtliga kostnader för hela kärnavfallsprogrammet, vilket omfattar avveckling och nedmonter…

    Publicerad: 30 september 2025

Modal

Modal