Hem SKB International på uppdrag i Kina
Här i Beishanområdets kuperade ökenlandskap planerar Kinas motsvarighet till SKB att bygga ett underjordiskt laboratorium. Foto: SKB.

SKB International på uppdrag i Kina

Mitt ute i Gobiöknen vill Kina bygga ett underjordiskt berglaboratorium. Nu har kineserna vänt sig till SKB International för ett expertutlåtande om deras platsval. I förra veckan var en delegation från SKB på besök i området.

Beishan heter platsen där kineserna planerar att bygga sitt berglaboratorium. Det är ett ödsligt och bergigt ökenlanskap i nordvästra delen av landet, norr om den tibetanska platån. Närmaste tätort är Yumen City, drygt åtta mil därifrån. Att ta sig från Beijing till Yumen är en heldagsresa, först med flyg i fyra timmar och därefter flera timmars bilfärd.

Två män vid en sten ute i öken. Foto: SKB

Rolf Christiansson och Peter Wikberg i Gobiöknen.

– Enda sättet att ta sig ut till undersökningsplatsen är med jeep på knaggliga vägar. Det är ett stort i det närmaste obebott bergområde utan vatten och med stora temperaturväxlingar mellan sommar och vinter, berättar Rolf Christiansson, SKB:s expert som i förra veckan var där tillsammans med SKB:s forskningschef Peter Wikberg.

Laboratoriet som kineserna vill bygga kan närmast liknas vid Äspölaboratoriet, det underjordiska berglaboratorium utanför Oskarshamn där SKB bedrivit en stor del av sin forskning kring slutförvaringen av använt kärnbränsle.

– Även kineserna bygger i forskningssyfte. De har gjort platsundersökningar i området i 15 år och ville nu att vi skulle utvärdera deras arbete och granska platsförhållandena och kvaliteten på de data de samlat in, förklarar Rolf.

Slutförvar för högaktivt avfall

Om allt går som planerat vill kineserna börja bygga berglaboratoriet 2020. Och 2050 hoppas man också kunna börja bygga ett slutförvar för högaktivt avfall. Planer finns även på att bygga en pilotanläggning för upparbetning i närheten.

– Beishan-området är en stark kandidat även till slutförvaret, men det är en process som liksom i Sverige måste förankras politiskt och med dem som bor i närheten. Även om det inte är så många, så har de säkert synpunkter på ett eventuellt slutförvar i sin omedelbara närhet, menar Rolf.

Transport via snabbjärnväg

I dagsläget har Kina 20 kärnkraftreaktorer i drift och håller på att bygga ytterligare 28. Kärnkraften svarar bara för knappt två procent av landets elproduktion. Det använda kärnbränslet förvaras i dag i anläggningar ovan jord i väntan på ett slutförvar.

Men hur planerar man då att transportera det använda kärnbränslet till Beishan och Gobiöknen? Jo, med järnväg, säger Rolf Christiansson.

– Infrastrukturen är väl utbyggd i Kina. Det finns snabbjärnväg som går hela vägen från östkusten till de nordvästra delarna av landet. Det är Kinas korridor mot länderna väster ut. Med snabbtåg tar det ”bara” 18 timmar med tåg från Beijing.

FAKTA

Helägt dotterbolag

SKB International AB är ett dotterbolag till SKB och deltar som en aktiv part i det internationella kärnsäkerhetsarbetet.
SKB International arbetar på en kommersiell bas och kan erbjuda sina internationella kunder all den kunskap och erfarenhet som SKB byggt upp inom sitt program.
SKB Internationals tjänster spänner över hela kärn-avfallsområdet – från låg- och medelaktivt avfall till högaktiva restprodukter och använt kärnbränsle.

Länk till SKB Internationals egen webbplats.

MER INFORMATION

Nyheter

Forsmarks hamn byggs ut för 200 miljoner kronor, ska möjliggöra hållbara sjötransporter till slutförvar

SKB vill bygga ut Forsmarks hamn för att möjliggöra hållbara transporter till och från de planerade slutförvarsprojekten. Den...

Publicerad: 25 maj 2023

Rekordstarkt stöd för slutförvar

Stödet för slutförvarsanläggningar i Östhammar och Oskarshamn är starkare än någonsin. Hela 86 procent av kommuninvånarna stö...

Publicerad: 8 maj 2023

Sverige och SKB får gott betyg av IAEA

Internationella atomenergiorganet, IAEA, har organiserat en internationell granskning av den svenska hanteringen av radioakti...

Publicerad: 4 maj 2023