Hoppa till innehåll

Denna text är äldre än 13 år och kan innehålla inaktuell information.

Traditionell sjösättning för Sigrid

Gammalt mötte nytt när m/s Sigrid sjösattes hösten 2012. Sjösättningen av SKB:s nya transportfartyg skedde enligt gamla varvstraditioner i Galati i Rumänien där hon byggdes.

Det blev ett riktigt rejält plums när Sigrid gled ned i vattnet sidledes på Damen Shipyard Galati i Rumänien. Men så handlade det också om ett 99,5 meter långt, 18,6 meter brett och 1 600 dödviktston tungt fartyg.

Arbetet med ett nytt fartyg för transport av radioaktivt avfall har pågått en längre tid.

”Viktig milstolpe”

– Dagens sjösättning är en viktig milstolpe i det projektet. För två år sedan fanns det här fartyget bara som en ritning. Nu är det verklighet. Det är ett resultat av god yrkesskicklighet och bra projektledning, sade SKB:s driftchef Bo Sundman vid sitt tal inför sjösättningen.

Man gnider fett på skenor.

Skenorna gneds in med fett för hand inför sjösättningen. Foto: Eva Nevelius

Därefter var det dags för de rumänska varvsarbetarna att kapa trossarna med sina rejäla yxor. Sigrid gled snabbt längs de för hand insmorda skenorna ned i Donaus vatten.

Mindre bitar av trossen och en yxa i miniatyr tar SKB:s representanter med sig hem som minne. Men någon namngivningsceremoni med krossandet av en champagneflaska blev det inte den här gången. Den kommer i stället att ske efter ankomst till Sverige.

Arbete återstår

För även om Sigrid nu sjösatts är det en hel del arbeten som återstår att utföra vid kaj.

– Bland annat ska installationen av all teknisk utrustning slutföras och driftsättas och personalutrymmena ombord ska färdigställas. I mars nästa år kommer vi även att genomföra provturer till Svarta havet, berättar SKB:s projektledare för fartygsbygget Jenny Holmström.

Hon har varit på plats regelbundet sedan september förra året när bygget påbörjades. Vid varvet i Galati har SKB också ett eget platskontor med fem personer som genomför dagliga inspektioner av bygget.

– Det är framför allt tre parter som är inblandade i allt arbete, vi på SKB, holländska Damen Shipyard Group som står bakom konstruktionen och organisationen här på varvet i Rumänien. Överlag har samarbetet fungerat väldigt bra hittills, säger Jenny Holmström.

Rundtur ombord

Man med en bit tross i handen.

Personal vid varvet i Galati med bitar av trossen till fartyget.

Dagen före sjösättningen genomfördes en rundtur på fartyget. Utöver nödvändigheter som maskinrum, strålskyddade lastutrymmen och styrhytt kommer här även att finnas bastu, gym och bibliotek för besättningen ombord.

Vad som kommer att hända med föregångaren m/s Sigyn som i trettio års tid transporterat radioaktivt avfall från de svenska kärnkraftverken till SKB:s anläggningar är ännu inte bestämt. Tidigast i slutet av 2013 räknar SKB med att Sigrid fullt ut kan ta över Sigyns viktiga uppdrag.

Fakta

Transporter sjövägen

Svensk Kärnbränslehantering AB har valt att genomföra sina transporter av radioaktivt avfall sjövägen. Ett specialbyggt fartyg har till uppgift att transportera låg- och medelaktivt driftavfall från alla de svenska kärnkraftverken till SFR, Slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall, i Forsmark. Hon transporterar även använt kärnbränsle till mellanlagret Clab i Oskarshamn.

Sigrid är utrustad med dubbelt skrov, fyra motorer och andra dubblerade system för ökad säkerhet och tillgänglighet. Hon ska både kunna manövreras i grunt vatten, klara höga vågor och hårt vinterklimat. Hon kommer att ha låg bränsleförbrukning och en miljövänlig design. Sigrid är något större än sin föregångare Sigyn och kan ta
20 procent mer last.

Sigrid sjösätts
Se en film från sjösättningen i Galati i Rumänien.
MER INFORMATION

Nyheter

  1. SKB sluter nytt avtal med sydkoreansk slutförvarsorganisation

    Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har genom sitt dotterbolag, SKB International skrivit ett nytt avtal med sin motsvarighet i Sydkorea, Korea Radioactive Waste Agency, KORAD. Avtalet, som är ett så kallat informationsutbytesavtal, stärker relationen och samarbetet mellan de två organisationerna. …

    Publicerad: 18 november 2025

  2. Ny transportbehållare levererad till SKB

    Den första av totalt fem nya transportbehållare av modellen Hi-Star 80 (HS80) har nu anlänt till Clab efter sin resa över Atlanten från tillverkningslandet USA. Innan transportbehållaren kan bli en del av SKB:s transportsystem återstår en period av anpassningar, tester och utbildningar. Redan 2008 i…

    Publicerad: 13 november 2025

  3. Frida gör LIA med sikte på automatisering

    Frida Moreau arbetar till vardags som teamleader på monteringen på Scania i Oskarshamn. Samtidigt studerar hon till produktionstekniker via Nova – och under tio veckor i höst gör hon både sin praktik, även kallad LIA*, och sitt examensarbete på Kapsellaboratoriet. – I utbildningen ingår flera studie…

    Publicerad: 27 oktober 2025

  4. SKB bjuder in till samråd

    Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB) bjuder in till kompletterande samråd enligt 6 kap. miljöbalken angående ansökan om tillstånd till upplag av jord och berg samt grundvattenbortledning inom fastigheten Östhammar Ön 1:1, Östhammars kommun.

    Publicerad: 3 oktober 2025

  5. Ny kostnadsberäkning inlämnad

    Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har lämnat in en ny kostnadsberäkning som redovisar de återstående kostnaderna för kärnkraftverkens kärnavfallsprogram. Ägarna av de svenska kärnkraftverken tar ansvar för samtliga kostnader för hela kärnavfallsprogrammet, vilket omfattar avveckling och nedmonter…

    Publicerad: 30 september 2025

Modal

Modal