Denna text är äldre än 11 år och kan innehålla inaktuell information.
Testad maskin fick godkänt
Efter 200 testkörningar får deponeringsmaskinen i Äspölaboratoriet klart godkänt.
– Testerna har varit lyckade och vi kan konstatera att tekniken och konceptet som vi valt i den här prototypmaskinen är tillräckligt bra för att fungera i ett slutförvar för använt kärnbränsle, säger maskinförare Andreas Högström, som genomfört testerna.
Deponeringsmaskinen som i dag finns på Äspölaboratoriet levererades 2008. Den var redan då specialbyggd för att kunna deponera stående kapslar i berget. Detta gjordes då manuellt men maskinen har därefter kompletterats med specialutrustning för att kunna köras helt automatiskt. Till exempel kan den numera navigera helt på egen hand i bergutrymmet under Äspö och göra en noggrann positionering inför själva deponeringen av kapseln – som också sker helt automatiskt.
Lyckade tester
2011 var maskinen redo för långtidstester. De skulle omfatta upp till 1 000 deponeringssekvenser, där varje sekvens består av ett antal moment: positionering, simulerad omlastning av en kapsel, ny positionering och därefter en deponering av kapseln i deponeringshålet. Redan efter 200 sådana körningar kunde testerna avslutas.
– Vi har det statistiska underlag som behövs och vi är nöjda med resultatet. Det visar att vi har en väl fungerande deponeringsmaskin, säger Andreas Högström.
Lärdomar för framtiden
Testerna har genomförts i fem etapper med vardera 40 deponeringssekvenser i varje. En etapp motsvarar därmed en hel deponeringstunnel. Efter varje etapp har utvärderingar gjorts och eventuella problem åtgärdats. Vid ett tillfälle fick testerna avbrytas för att en vinkelmätare gick sönder. Eftersom hela maskinen är en prototypmaskin har inte SKB själva något lager med reservdelar, utan fick specialbeställa. Det blev en väntetid på tre månader.
– Det är en viktig lärdom vi gjort att vi inför driften av slutförvaret måste ha sådana reservdelar på lager själva, förklarar Andreas Högström.
Teknik förbättras
Testerna är avslutade och nu återstår vissa förbättringar vad gäller de tekniska delarna på maskinen. Exempelvis kan ett nytt och modernare lyftverktyg behöva utvecklas liksom en ny strålskyddstub. Båda dessa delar har återanvänts från en tidigare prototyp och här finns nu modernare teknik som skulle kunna nyttjas.
Under den närmaste tiden kommer maskinen med jämna mellanrum att underhållsköras och demonstreras för besökare. Den kommer också att delta i andra tester som planeras i Äspölaboratoriet, till exempel så kallade integrationstester, då flera moment i deponeringskedjan testas tillsammans.
Nyheter
Nya löften för miljön och den biologiska mångfalden
Publicerad: 22 november 2024
SKB International på statsbesök med kungaparet
Publicerad: 20 november 2024
Miljödom möjliggör byggstart för SKB:s kärnbränsleförvar
Publicerad: 24 oktober 2024
SKB bjuder in till samråd
Publicerad: 2 oktober 2024
Nu fastställs villkoren för SKB:s största byggprojekt – slutförvaret av använt kärnbränsle
Publicerad: 12 september 2024