Denna text är äldre än 6 år och kan innehålla inaktuell information.

Teknikutvecklare Fredrik Hermansson och enhetschef Pär Grahm berättade om SKB:s behov av specialmaskiner. Foto: SKB.

Temakväll om maskinutveckling

I år fyller Äspölaboratoriet trettio år. För att uppmärksamma det har SKB under året anordnat seminarier om verksamheten. Häromkvällen var det dags att avhandla maskinutvecklingen på Äspölaboratoriet.

Pär Grahm, enhetschef för Slutförvarsteknik, inledde kvällen med att beskriva SKB:s behov av att utveckla en del specialmaskiner inom deponeringsområdet.

– Huvuddelen av maskinutvecklingen har vi bedrivit på Äspölaboratoriet. Där finns bra förutsättningar för att både under och ovan jord arbeta med maskinutveckling och andra experiment. Miljön nere i berget liknar den vi kommer att ha i slutförvaret och vi har kunnat testa de maskiner och utrustningar som vi tagit fram i relevanta förhållanden.

– De maskiner vi har i dag på Äspölaboratoriet är inte till för att användas i slutförvaret, de är bara prototyper för den konceptuella utformningen, som vi testar och bedriver utveckling utifrån.

Helautomatiska maskiner

Fredrik Hermansson som jobbar som teknikutvecklare tog därefter över och berättade om hur de maskiner som tagits fram fungerar och hur testerna har gått.

– Vi kommer behöva få ut 40 ton buffertmaterial per dygn i tre olika utformningar – ringar, block och pelletar. För att klara det har vi tagit fram ett modulsystem med ett universalchassi som förses med utrustning efter behov. Chassit ska kunna docka till andra chassin av samma typ och tester av detta pågår nu på Äspölaboratoriet.

Depoberingsmaskinen Magne

Deponeringsmaskinen ”Magne” väger 75 ton. Foto: Curt-Robert Lindqvist.

Den största maskinen som tagits fram är deponeringsmaskinen, som väger 75 ton. Den kan precis som universalchassit manövrera helt själv i tunnelmiljön. Innan kapseln deponeras så lyfter maskinen upp sig på fyra stödben och ställer sig vågrätt oavsett lutning av underlag. När den ställer in sig för att deponera kapseln kan den justera in sig med en noggrannhet på tre millimeter. Den har provdeponerat över tusen gånger med mycket goda testresultat.

– När hela tunneln sen ska återfyllas med bentonitlera går det åt stora mängder block och pelletar. Under 2014 testade vi att återfylla en tolv meter lång tunnel i Äspölaboratoriet med hjälp av en vidareutvecklad industrirobot. Roboten placerade 380 ton block på en sträcka av tolv meter och därtill användes 85 ton pelletar för att återfylla golvet och spalten mot bergväggen. Att vidareutveckla transportsystemet så att det fungerar med hög kapacitet blir en nyckelfråga framöver, berättade Fredrik Hermansson.

Pär Grahm återkom på slutet och tog upp några framtidsfrågor och summerade kvällen. I samma veva fick publiken ställa alla sina frågor.

Nyheter

Stor internationell konferens på Äspölaboratoriet i Oskarshamn
SKB och Äspölaboratoriet är under vecka 37 värd för en stor internationell konferens organiserad av Internationella atomenergiorganet IAEA:s Waste Technology Section - Division of Nuclear Fuel Cycle and Waste Technology. Konferensen handlar om att utbyta erfarenheter kring vad som behöver göras och …

Publicerad: 13 september 2023

IAEA:s generaldirektör besökte SKB
Den här veckan besökte det internationella atomenergiorganet IAEA:s generaldirektör Rafael Grossi Sverige. Under sitt Sverigebesök har generaldirektören träffat SKB vid två tillfällen.

Publicerad: 30 augusti 2023

Stefan Engdahl ny vd för SKB
Stefan Engdahl har utsetts till ny vd för SKB. Han kommer närmast från Trafikverket där han idag är planeringsdirektör med ansvar för planering av statlig infrastruktur för vägar, järnvägar samt långsiktigt även för sjö- och luftfart.

Publicerad: 14 augusti 2023

SKB tecknar samverkansavtal med Skanska för utbyggnad av SFR
SKB har tecknat samverkansavtal med Skanska gällande utbyggnad av det befintliga slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall (SFR) i Forsmark. Projektet innefattar att projektera och bygga sex nya bergssalar med en längd av 240–275 meter i urberget i Forsmark.

Publicerad: 24 juli 2023

Miljödom för utbyggnad av Forsmarks hamn
SKB har idag fått miljötillstånd för att bygga ut och bedriva verksamhet i Forsmarks hamn. Domen meddelades av Mark- och miljödomstolen och reglerar bland annat buller, transporter samt annan påverkan på omgivningen.

Publicerad: 13 juli 2023

Publicerad: 25 oktober 2016