Denna text är äldre än 8 år och kan innehålla inaktuell information.

Teknikutvecklare Fredrik Hermansson och enhetschef Pär Grahm berättade om SKB:s behov av specialmaskiner. Foto: SKB.

Temakväll om maskinutveckling

I år fyller Äspölaboratoriet trettio år. För att uppmärksamma det har SKB under året anordnat seminarier om verksamheten. Häromkvällen var det dags att avhandla maskinutvecklingen på Äspölaboratoriet.

Pär Grahm, enhetschef för Slutförvarsteknik, inledde kvällen med att beskriva SKB:s behov av att utveckla en del specialmaskiner inom deponeringsområdet.

– Huvuddelen av maskinutvecklingen har vi bedrivit på Äspölaboratoriet. Där finns bra förutsättningar för att både under och ovan jord arbeta med maskinutveckling och andra experiment. Miljön nere i berget liknar den vi kommer att ha i slutförvaret och vi har kunnat testa de maskiner och utrustningar som vi tagit fram i relevanta förhållanden.

– De maskiner vi har i dag på Äspölaboratoriet är inte till för att användas i slutförvaret, de är bara prototyper för den konceptuella utformningen, som vi testar och bedriver utveckling utifrån.

Helautomatiska maskiner

Fredrik Hermansson som jobbar som teknikutvecklare tog därefter över och berättade om hur de maskiner som tagits fram fungerar och hur testerna har gått.

– Vi kommer behöva få ut 40 ton buffertmaterial per dygn i tre olika utformningar – ringar, block och pelletar. För att klara det har vi tagit fram ett modulsystem med ett universalchassi som förses med utrustning efter behov. Chassit ska kunna docka till andra chassin av samma typ och tester av detta pågår nu på Äspölaboratoriet.

Depoberingsmaskinen Magne

Deponeringsmaskinen ”Magne” väger 75 ton. Foto: Curt-Robert Lindqvist.

Den största maskinen som tagits fram är deponeringsmaskinen, som väger 75 ton. Den kan precis som universalchassit manövrera helt själv i tunnelmiljön. Innan kapseln deponeras så lyfter maskinen upp sig på fyra stödben och ställer sig vågrätt oavsett lutning av underlag. När den ställer in sig för att deponera kapseln kan den justera in sig med en noggrannhet på tre millimeter. Den har provdeponerat över tusen gånger med mycket goda testresultat.

– När hela tunneln sen ska återfyllas med bentonitlera går det åt stora mängder block och pelletar. Under 2014 testade vi att återfylla en tolv meter lång tunnel i Äspölaboratoriet med hjälp av en vidareutvecklad industrirobot. Roboten placerade 380 ton block på en sträcka av tolv meter och därtill användes 85 ton pelletar för att återfylla golvet och spalten mot bergväggen. Att vidareutveckla transportsystemet så att det fungerar med hög kapacitet blir en nyckelfråga framöver, berättade Fredrik Hermansson.

Pär Grahm återkom på slutet och tog upp några framtidsfrågor och summerade kvällen. I samma veva fick publiken ställa alla sina frågor.

Nyheter

SKB svetsar kapslar till världens första slutförvar
SKB ska svetsa kapslar till det finska slutförvaret för använt kärnbränsle. Ett avtal har slutits mellan SKB och den finska motsvarigheten Posiva Oy där SKB ska svetsa bottnarna till de finska kapslarna. Arbetet påbörjas under 2025 i SKB:s kapsellaboratorium i Oskarshamn.

Publicerad: 16 december 2024

Mervärdesavtalet medfinansierar satsningar för att öka Oskarshamns attraktivitet och säkerställa kompetensförsörjning
Den 2 december fattade styrgruppen för Mervärdesavtalet beslut om att medfinansiera en satsning för att öka attraktiviteten i Oskarshamn. Insatsen omfattar sammanlagt 170 miljoner kronor och ska stärka förutsättningarna för kompetensförsörjning samt utveckla och synliggöra Oskarshamns attraktivitet …

Publicerad: 3 december 2024

Mervärdesavtalet finansierar satsningar för att öka Östhammars kommuns attraktivitet
Den 2 december fattade styrgruppen för Mervärdesavtalet beslut om att finansiera satsningar på drygt 13 miljoner kronor i Östhammars kommun. Insatserna ska stärka förutsättningarna för att bibehålla och utveckla kommunens attraktivitet för boende och besökare. Beslutet i styrgruppen omfattar fem oli…

Publicerad: 2 december 2024

Bergarbeten kan påbörjas i utbyggnaden av SFR
SKB har i dag fått tillstånd att påbörja bergarbeten i utbyggnaden av slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall, SFR, i Forsmark. Tillståndet meddelades av Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM.

Publicerad: 29 november 2024

Nya löften för miljön och den biologiska mångfalden
SKB tecknar nya hållbarhetslöften och åtgärder för hållbara ekosystem och för att stärka den biologiska mångfalden. Hållbarhetslöften ingår i Länsstyrelsen i Uppsalas satsning Färdplan för ett hållbart län. Länsstyrelsen i Uppsala driver ett ambitiöst arbete med flera olika färdplaner och åtgärdspro…

Publicerad: 22 november 2024

Publicerad: 25 oktober 2016