Denna text är äldre än 7 år och kan innehålla inaktuell information.

Juhani Vira (mitten) flankerad av Daniel Eklund (t.v) och Johan Andersson (t.h) Foto: Oscar Engström.

Temakväll med fokus på Finland

Finland har gått om Sverige i arbetet att skapa ett slutförvar för använt kärnbränsle. Men det är inte helt utan svensk hjälp. Det framkom under SKB:s temakväll om Finland som arrangerades i Östhammar i förra veckan.

Nu i höst väntar finska Posiva på klartecken från regeringen att börja bygga ett slutförvar för använt kärnbränsle i Olkiluoto i Euraåminne kommun. Om allt går som planerat betyder det att landet kommer att bli först i världen med ett kärnbränsleförvar.

Det berättade Juhani Vira, tidigare forskningschef på Posiva, när han tillsammans med Johan Andersson, enhetschef på SKB, och Daniel Eklund, teknikkoordinator i SKB:s projekt Kärnbränsleförvar, gästade SKB:s temakväll i förra veckan.

– Vårt försprång beror delvis på att vi har andra lagar och en lite annorlunda tillståndsprocess än ni har här i Sverige. Men vi hade inte kommit så långt som vi gjort, om vi inte också under lång tid samarbetat med SKB, sade han och syftade bland annat på att Posiva valt att använda SKB:s metod KBS-3 i utformningen av det finska förvaret.

Samarbete ger bättre genomlysning

Men samarbetet mellan de två systerföretagen sträcker sig längre än så och har intensifierats de senaste åren. Det handlar om allt från hur man ska svetsa fast locket på kopparkapseln och vilken inneslutning kapseln ska ha till maskinutveckling och forskning kring buffert.

– Båda länderna är i en situation där vi har lämnat in en ansökan till myndigheterna. Då är det både kvalitetsmässigt och ekonomiskt fördelaktigt att vi samarbetar, sade Johan Andersson, SKB:s ansvariga för kontakterna med Posiva, och menade att man på det sättet också får en bättre genomlysning av de frågor som finns kvar att besvara.

– Både SKB och Posiva har tuffa tidsplaner och det är lätt att man blir hemmablind. På det här sättet vidgar vi perspektiven på de frågor som ännu är obesvarade, sade han.

Nu arbetar bolagen med att skapa gemensamma tekniska krav för anläggningen och de maskiner som ska tas fram. Eftersom Finland ligger steget före innebär det, enligt Johan Andersson, att SKB för samarbetets skull driver på teknikutvecklingen snabbare än vad som egentligen från svenskt håll skulle behövas.

Driftklart före 2025

Det finländska kärnbränsleförvaret dimensioneras för att ta emot cirka 6 000 ton använt kärnbränsle. Man räknar med att förvaret ska vara klart att tas i bruk före 2025.

En stor skillnad jämfört med Sverige och SKB är att Posiva valde att placera sin forskningsanläggning på samma plats där man också planerade att bygga slutförvaret. Redan 2004 började man att borra de första tunnlarna för att kunna göra olika typer av försök. Och i dag har man redan nått förvarsdjupet på cirka 450 meter. Nästa steg är att börja bygga det faktiska förvaret.

Nyheter

Stor internationell konferens på Äspölaboratoriet i Oskarshamn
SKB och Äspölaboratoriet är under vecka 37 värd för en stor internationell konferens organiserad av Internationella atomenergiorganet IAEA:s Waste Technology Section - Division of Nuclear Fuel Cycle and Waste Technology. Konferensen handlar om att utbyta erfarenheter kring vad som behöver göras och …

Publicerad: 13 september 2023

IAEA:s generaldirektör besökte SKB
Den här veckan besökte det internationella atomenergiorganet IAEA:s generaldirektör Rafael Grossi Sverige. Under sitt Sverigebesök har generaldirektören träffat SKB vid två tillfällen.

Publicerad: 30 augusti 2023

Stefan Engdahl ny vd för SKB
Stefan Engdahl har utsetts till ny vd för SKB. Han kommer närmast från Trafikverket där han idag är planeringsdirektör med ansvar för planering av statlig infrastruktur för vägar, järnvägar samt långsiktigt även för sjö- och luftfart.

Publicerad: 14 augusti 2023

SKB tecknar samverkansavtal med Skanska för utbyggnad av SFR
SKB har tecknat samverkansavtal med Skanska gällande utbyggnad av det befintliga slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall (SFR) i Forsmark. Projektet innefattar att projektera och bygga sex nya bergssalar med en längd av 240–275 meter i urberget i Forsmark.

Publicerad: 24 juli 2023

Miljödom för utbyggnad av Forsmarks hamn
SKB har idag fått miljötillstånd för att bygga ut och bedriva verksamhet i Forsmarks hamn. Domen meddelades av Mark- och miljödomstolen och reglerar bland annat buller, transporter samt annan påverkan på omgivningen.

Publicerad: 13 juli 2023

Publicerad: 20 oktober 2015