Denna text är äldre än 8 år och kan innehålla inaktuell information.
Stort intresse för samrådet kring Forsmarks hamn
Det kom ett 30-tal intresserade till SKB:s samråd enligt miljöbalken kring hamnverksamheten i Forsmarks hamn. Och så intresserade de var! Hela 55 frågor fick miljöhandläggare Erik Setzman och miljökonsult Yvonne Andersson svara på under onsdagskvällen.
– Det är ju precis så här det ska vara. Det är inte bara vi som ska berätta hur vi tänker utan samrådet är ju ett forum för allas synpunkter samt dialog och diskussion, kommenterade Erik.
Samrådet handlade främst om eventuell transport av bergmassor från det planerade Kärnbränsleförvaret och utbyggnaden av SFR sjövägen via Forsmarks hamn. Det som ett komplement till lastbilstransporter på väg.
Mötet var i stort positivt till att använda sjövägen. Det ger möjlighet att minska vägtransporterna och mängderna i bergupplagen. Dessutom nyttiggöra bergmassorna, vilket är i linje med tankar och önskemål som framförts framför allt från boende i Forsmark och längs de berörda vägarna samt från kommunen.
Många frågor och mycket siffror
Hamnens och farledens förutsättningar och miljökonsekvenserna av lastningen och fartygsrörelserna när det gäller buller, naturvärden, olycksrisker och damning redovisades. Det blev många frågor – och siffror – kring samrådets koppling till gällande tillstånd, de pågående miljöprövningarna, decibelnivåer, antalet ton bergmassor, fartygens storlek, trafikens omfattning, dess inverkan på fritidsbåtar, fåglar, miljö- och olycksrisker. Frågan om varför bentoniten, som ska användas för återfyllnad av förvaren, ska tas in via Hargshamn och inte via Forsmark kom också upp. Buller och omfattningen av sjötransporterna var stora diskussionspunkter.
– Vi har studerat olika storlekar på fartyg och laster och bedömer att maximalt tre transporter per dygn eller 15 per vecka högst 42 veckor om året skulle kunna vara möjligt. Inga störningar vid bostäder och endast obetydliga konsekvenser för kusthäckande fåglar i området väntas. Miljö- och olycksriskerna bedöms vara låga. Ingen bullrande verksamhet nattetid planeras, sa Yvonne Andersson.
Även betydligt mer visionära och innovativa nya förslag som exempelvis att förebereda hamnen för kryssningsfartyg så att Forsmark skulle bli ett internationellt besöksmål framfördes! Nåja, det senare är inte genomförbart av flera skäl, men visade att det var stor höjd och bredd på diskussionerna denna positiva samrådskväll.
– Fram till den 9 september är det möjligt att lämna ytterligare synpunkter. Sedan ska alla synpunkter beaktas, en samrådsredogörelse, ett tillägg till miljökonsekvensbeskrivningen (MKB:n) och ett yrkande sammanställas, formuleras och lämnas in till Mark- och miljödomstolen senast den 17 oktober, säger Erik Setzman.
Nyheter
SKB svetsar kapslar till världens första slutförvar
Publicerad: 16 december 2024
Mervärdesavtalet medfinansierar satsningar för att öka Oskarshamns attraktivitet och säkerställa kompetensförsörjning
Publicerad: 3 december 2024
Mervärdesavtalet finansierar satsningar för att öka Östhammars kommuns attraktivitet
Publicerad: 2 december 2024
Bergarbeten kan påbörjas i utbyggnaden av SFR
Publicerad: 29 november 2024
Nya löften för miljön och den biologiska mångfalden
Publicerad: 22 november 2024