Denna text är äldre än 9 år och kan innehålla inaktuell information.

Här i Beishanområdets kuperade ökenlandskap planerar Kinas motsvarighet till SKB att bygga ett underjordiskt laboratorium. Foto: SKB.

SKB International på uppdrag i Kina

Mitt ute i Gobiöknen vill Kina bygga ett underjordiskt berglaboratorium. Nu har kineserna vänt sig till SKB International för ett expertutlåtande om deras platsval. I förra veckan var en delegation från SKB på besök i området.

Beishan heter platsen där kineserna planerar att bygga sitt berglaboratorium. Det är ett ödsligt och bergigt ökenlanskap i nordvästra delen av landet, norr om den tibetanska platån. Närmaste tätort är Yumen City, drygt åtta mil därifrån. Att ta sig från Beijing till Yumen är en heldagsresa, först med flyg i fyra timmar och därefter flera timmars bilfärd.

Två män vid en sten ute i öken. Foto: SKB

Rolf Christiansson och Peter Wikberg i Gobiöknen.

– Enda sättet att ta sig ut till undersökningsplatsen är med jeep på knaggliga vägar. Det är ett stort i det närmaste obebott bergområde utan vatten och med stora temperaturväxlingar mellan sommar och vinter, berättar Rolf Christiansson, SKB:s expert som i förra veckan var där tillsammans med SKB:s forskningschef Peter Wikberg.

Laboratoriet som kineserna vill bygga kan närmast liknas vid Äspölaboratoriet, det underjordiska berglaboratorium utanför Oskarshamn där SKB bedrivit en stor del av sin forskning kring slutförvaringen av använt kärnbränsle.

– Även kineserna bygger i forskningssyfte. De har gjort platsundersökningar i området i 15 år och ville nu att vi skulle utvärdera deras arbete och granska platsförhållandena och kvaliteten på de data de samlat in, förklarar Rolf.

Slutförvar för högaktivt avfall

Om allt går som planerat vill kineserna börja bygga berglaboratoriet 2020. Och 2050 hoppas man också kunna börja bygga ett slutförvar för högaktivt avfall. Planer finns även på att bygga en pilotanläggning för upparbetning i närheten.

– Beishan-området är en stark kandidat även till slutförvaret, men det är en process som liksom i Sverige måste förankras politiskt och med dem som bor i närheten. Även om det inte är så många, så har de säkert synpunkter på ett eventuellt slutförvar i sin omedelbara närhet, menar Rolf.

Transport via snabbjärnväg

I dagsläget har Kina 20 kärnkraftreaktorer i drift och håller på att bygga ytterligare 28. Kärnkraften svarar bara för knappt två procent av landets elproduktion. Det använda kärnbränslet förvaras i dag i anläggningar ovan jord i väntan på ett slutförvar.

Men hur planerar man då att transportera det använda kärnbränslet till Beishan och Gobiöknen? Jo, med järnväg, säger Rolf Christiansson.

– Infrastrukturen är väl utbyggd i Kina. Det finns snabbjärnväg som går hela vägen från östkusten till de nordvästra delarna av landet. Det är Kinas korridor mot länderna väster ut. Med snabbtåg tar det ”bara” 18 timmar med tåg från Beijing.

FAKTA

Helägt dotterbolag

SKB International AB är ett dotterbolag till SKB och deltar som en aktiv part i det internationella kärnsäkerhetsarbetet.
SKB International arbetar på en kommersiell bas och kan erbjuda sina internationella kunder all den kunskap och erfarenhet som SKB byggt upp inom sitt program.
SKB Internationals tjänster spänner över hela kärn-avfallsområdet – från låg- och medelaktivt avfall till högaktiva restprodukter och använt kärnbränsle.

Länk till SKB Internationals egen webbplats.

MER INFORMATION

Nyheter

Stor internationell konferens på Äspölaboratoriet i Oskarshamn
SKB och Äspölaboratoriet är under vecka 37 värd för en stor internationell konferens organiserad av Internationella atomenergiorganet IAEA:s Waste Technology Section - Division of Nuclear Fuel Cycle and Waste Technology. Konferensen handlar om att utbyta erfarenheter kring vad som behöver göras och …

Publicerad: 13 september 2023

IAEA:s generaldirektör besökte SKB
Den här veckan besökte det internationella atomenergiorganet IAEA:s generaldirektör Rafael Grossi Sverige. Under sitt Sverigebesök har generaldirektören träffat SKB vid två tillfällen.

Publicerad: 30 augusti 2023

Stefan Engdahl ny vd för SKB
Stefan Engdahl har utsetts till ny vd för SKB. Han kommer närmast från Trafikverket där han idag är planeringsdirektör med ansvar för planering av statlig infrastruktur för vägar, järnvägar samt långsiktigt även för sjö- och luftfart.

Publicerad: 14 augusti 2023

SKB tecknar samverkansavtal med Skanska för utbyggnad av SFR
SKB har tecknat samverkansavtal med Skanska gällande utbyggnad av det befintliga slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall (SFR) i Forsmark. Projektet innefattar att projektera och bygga sex nya bergssalar med en längd av 240–275 meter i urberget i Forsmark.

Publicerad: 24 juli 2023

Miljödom för utbyggnad av Forsmarks hamn
SKB har idag fått miljötillstånd för att bygga ut och bedriva verksamhet i Forsmarks hamn. Domen meddelades av Mark- och miljödomstolen och reglerar bland annat buller, transporter samt annan påverkan på omgivningen.

Publicerad: 13 juli 2023

Publicerad: 25 september 2014