Hoppa till innehåll

Denna text är äldre än 11 år och kan innehålla inaktuell information.

Här i Beishanområdets kuperade ökenlandskap planerar Kinas motsvarighet till SKB att bygga ett underjordiskt laboratorium. Foto: SKB.

SKB International på uppdrag i Kina

Mitt ute i Gobiöknen vill Kina bygga ett underjordiskt berglaboratorium. Nu har kineserna vänt sig till SKB International för ett expertutlåtande om deras platsval. I förra veckan var en delegation från SKB på besök i området.

Beishan heter platsen där kineserna planerar att bygga sitt berglaboratorium. Det är ett ödsligt och bergigt ökenlanskap i nordvästra delen av landet, norr om den tibetanska platån. Närmaste tätort är Yumen City, drygt åtta mil därifrån. Att ta sig från Beijing till Yumen är en heldagsresa, först med flyg i fyra timmar och därefter flera timmars bilfärd.

Två män vid en sten ute i öken. Foto: SKB

Rolf Christiansson och Peter Wikberg i Gobiöknen.

– Enda sättet att ta sig ut till undersökningsplatsen är med jeep på knaggliga vägar. Det är ett stort i det närmaste obebott bergområde utan vatten och med stora temperaturväxlingar mellan sommar och vinter, berättar Rolf Christiansson, SKB:s expert som i förra veckan var där tillsammans med SKB:s forskningschef Peter Wikberg.

Laboratoriet som kineserna vill bygga kan närmast liknas vid Äspölaboratoriet, det underjordiska berglaboratorium utanför Oskarshamn där SKB bedrivit en stor del av sin forskning kring slutförvaringen av använt kärnbränsle.

– Även kineserna bygger i forskningssyfte. De har gjort platsundersökningar i området i 15 år och ville nu att vi skulle utvärdera deras arbete och granska platsförhållandena och kvaliteten på de data de samlat in, förklarar Rolf.

Slutförvar för högaktivt avfall

Om allt går som planerat vill kineserna börja bygga berglaboratoriet 2020. Och 2050 hoppas man också kunna börja bygga ett slutförvar för högaktivt avfall. Planer finns även på att bygga en pilotanläggning för upparbetning i närheten.

– Beishan-området är en stark kandidat även till slutförvaret, men det är en process som liksom i Sverige måste förankras politiskt och med dem som bor i närheten. Även om det inte är så många, så har de säkert synpunkter på ett eventuellt slutförvar i sin omedelbara närhet, menar Rolf.

Transport via snabbjärnväg

I dagsläget har Kina 20 kärnkraftreaktorer i drift och håller på att bygga ytterligare 28. Kärnkraften svarar bara för knappt två procent av landets elproduktion. Det använda kärnbränslet förvaras i dag i anläggningar ovan jord i väntan på ett slutförvar.

Men hur planerar man då att transportera det använda kärnbränslet till Beishan och Gobiöknen? Jo, med järnväg, säger Rolf Christiansson.

– Infrastrukturen är väl utbyggd i Kina. Det finns snabbjärnväg som går hela vägen från östkusten till de nordvästra delarna av landet. Det är Kinas korridor mot länderna väster ut. Med snabbtåg tar det ”bara” 18 timmar med tåg från Beijing.

FAKTA

Helägt dotterbolag

SKB International AB är ett dotterbolag till SKB och deltar som en aktiv part i det internationella kärnsäkerhetsarbetet.
SKB International arbetar på en kommersiell bas och kan erbjuda sina internationella kunder all den kunskap och erfarenhet som SKB byggt upp inom sitt program.
SKB Internationals tjänster spänner över hela kärn-avfallsområdet – från låg- och medelaktivt avfall till högaktiva restprodukter och använt kärnbränsle.

Länk till SKB Internationals egen webbplats.

MER INFORMATION

Nyheter

  1. SKB sluter nytt avtal med sydkoreansk slutförvarsorganisation

    Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har genom sitt dotterbolag, SKB International skrivit ett nytt avtal med sin motsvarighet i Sydkorea, Korea Radioactive Waste Agency, KORAD. Avtalet, som är ett så kallat informationsutbytesavtal, stärker relationen och samarbetet mellan de två organisationerna. …

    Publicerad: 18 november 2025

  2. Ny transportbehållare levererad till SKB

    Den första av totalt fem nya transportbehållare av modellen Hi-Star 80 (HS80) har nu anlänt till Clab efter sin resa över Atlanten från tillverkningslandet USA. Innan transportbehållaren kan bli en del av SKB:s transportsystem återstår en period av anpassningar, tester och utbildningar. Redan 2008 i…

    Publicerad: 13 november 2025

  3. Frida gör LIA med sikte på automatisering

    Frida Moreau arbetar till vardags som teamleader på monteringen på Scania i Oskarshamn. Samtidigt studerar hon till produktionstekniker via Nova – och under tio veckor i höst gör hon både sin praktik, även kallad LIA*, och sitt examensarbete på Kapsellaboratoriet. – I utbildningen ingår flera studie…

    Publicerad: 27 oktober 2025

  4. SKB bjuder in till samråd

    Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB) bjuder in till kompletterande samråd enligt 6 kap. miljöbalken angående ansökan om tillstånd till upplag av jord och berg samt grundvattenbortledning inom fastigheten Östhammar Ön 1:1, Östhammars kommun.

    Publicerad: 3 oktober 2025

  5. Ny kostnadsberäkning inlämnad

    Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har lämnat in en ny kostnadsberäkning som redovisar de återstående kostnaderna för kärnkraftverkens kärnavfallsprogram. Ägarna av de svenska kärnkraftverken tar ansvar för samtliga kostnader för hela kärnavfallsprogrammet, vilket omfattar avveckling och nedmonter…

    Publicerad: 30 september 2025

Modal

Modal