Denna text är äldre än 10 år och kan innehålla inaktuell information.

Samråd om utbyggnaden av SFR

Alternativa transportvägar och buller. Det var två av ämnena som kom upp när SKB höll sitt andra samråd i Östhammar om utbyggnaden av Slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall (SFR).

Det är ett år sedan som SKB senast kallade till samråd med allmänheten om utbyggnaden av SFR. Då var mycket i den slutliga utformningen ännu inte klart. I dag har arbetet hunnit längre och planerna är mer detaljerade.

Bland annat vet SKB nu att utbyggnaden ska ligga på 120 meters djup i stället för som tidigare på 60 meters djup.

– I början skissade vi på att lägga de nya bergssalarna på samma djup som befintligt SFR. Men när vi analyserade våra undersökningar av berget såg vi att det var torrare om vi gick djupare, berättade projektledaren Peter Larsson på samrådet.

Ny tunnel

Den nya utbyggda delen av SFR behövs framför allt för att ta hand om rivningsavfallet från Sveriges kärntekniska anläggningar.

Först i tur att rivas står Barsebäck. En utmaning i planeringen för anläggningen har varit storleken på de hela reaktortankar som ska tas om hand.

– De befintliga tunnlarna är för trånga för att få ner reaktortankarna, som mäter tjugo gånger nio meter. Därför behöver vi bygga ytterligare en tunnel, sa Peter Larsson och förklarade att den nya tunneln kommer att bli 1,7 km lång och få en lite annan dragning än i tidigare skisser.

Transporter med pråm

Flera frågor från åhörarna handlade om transporter och buller. Pia Ottosson från SKB förklarade att man fortfarande undersöker möjligheten att transportera bort en del av bergmassorna med pråm och att SKB kommer att ansöka om att få fylla igen en av havsvikarna vid Stora Asphällan.

– Det skulle minska trafiken betydligt, sa hon och förklarade att flest transporter räknar man med 2017–2019 men att SFR:s del av den totala trafiken endast är cirka 10 procent.

Tidsbrist

Publiken efterlyste också fler samråd och möjlighet att ha synpunkter även på de utredningar som ännu inte är klara.

– Vi kommer att ha ett samråd till efter sommaren, lovade Pia Ottosson.

SKB måste lämna in sin ansökan till myndigheterna senast 2013 för att kunna börja bygga 2017. Först 2023 kan det nya förvaret vara klart att tas i drift.

Nyheter

Stor internationell konferens på Äspölaboratoriet i Oskarshamn
SKB och Äspölaboratoriet är under vecka 37 värd för en stor internationell konferens organiserad av Internationella atomenergiorganet IAEA:s Waste Technology Section - Division of Nuclear Fuel Cycle and Waste Technology. Konferensen handlar om att utbyta erfarenheter kring vad som behöver göras och …

Publicerad: 13 september 2023

IAEA:s generaldirektör besökte SKB
Den här veckan besökte det internationella atomenergiorganet IAEA:s generaldirektör Rafael Grossi Sverige. Under sitt Sverigebesök har generaldirektören träffat SKB vid två tillfällen.

Publicerad: 30 augusti 2023

Stefan Engdahl ny vd för SKB
Stefan Engdahl har utsetts till ny vd för SKB. Han kommer närmast från Trafikverket där han idag är planeringsdirektör med ansvar för planering av statlig infrastruktur för vägar, järnvägar samt långsiktigt även för sjö- och luftfart.

Publicerad: 14 augusti 2023

SKB tecknar samverkansavtal med Skanska för utbyggnad av SFR
SKB har tecknat samverkansavtal med Skanska gällande utbyggnad av det befintliga slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall (SFR) i Forsmark. Projektet innefattar att projektera och bygga sex nya bergssalar med en längd av 240–275 meter i urberget i Forsmark.

Publicerad: 24 juli 2023

Miljödom för utbyggnad av Forsmarks hamn
SKB har idag fått miljötillstånd för att bygga ut och bedriva verksamhet i Forsmarks hamn. Domen meddelades av Mark- och miljödomstolen och reglerar bland annat buller, transporter samt annan påverkan på omgivningen.

Publicerad: 13 juli 2023

Publicerad: 29 november 2012