Denna text är äldre än 13 år och kan innehålla inaktuell information.
Samråd om utbyggnaden av SFR
Alternativa transportvägar och buller. Det var två av ämnena som kom upp när SKB höll sitt andra samråd i Östhammar om utbyggnaden av Slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall (SFR).
Det är ett år sedan som SKB senast kallade till samråd med allmänheten om utbyggnaden av SFR. Då var mycket i den slutliga utformningen ännu inte klart. I dag har arbetet hunnit längre och planerna är mer detaljerade.
Bland annat vet SKB nu att utbyggnaden ska ligga på 120 meters djup i stället för som tidigare på 60 meters djup.
– I början skissade vi på att lägga de nya bergssalarna på samma djup som befintligt SFR. Men när vi analyserade våra undersökningar av berget såg vi att det var torrare om vi gick djupare, berättade projektledaren Peter Larsson på samrådet.
Ny tunnel
Den nya utbyggda delen av SFR behövs framför allt för att ta hand om rivningsavfallet från Sveriges kärntekniska anläggningar.
Först i tur att rivas står Barsebäck. En utmaning i planeringen för anläggningen har varit storleken på de hela reaktortankar som ska tas om hand.
– De befintliga tunnlarna är för trånga för att få ner reaktortankarna, som mäter tjugo gånger nio meter. Därför behöver vi bygga ytterligare en tunnel, sa Peter Larsson och förklarade att den nya tunneln kommer att bli 1,7 km lång och få en lite annan dragning än i tidigare skisser.
Transporter med pråm
Flera frågor från åhörarna handlade om transporter och buller. Pia Ottosson från SKB förklarade att man fortfarande undersöker möjligheten att transportera bort en del av bergmassorna med pråm och att SKB kommer att ansöka om att få fylla igen en av havsvikarna vid Stora Asphällan.
– Det skulle minska trafiken betydligt, sa hon och förklarade att flest transporter räknar man med 2017–2019 men att SFR:s del av den totala trafiken endast är cirka 10 procent.
Tidsbrist
Publiken efterlyste också fler samråd och möjlighet att ha synpunkter även på de utredningar som ännu inte är klara.
– Vi kommer att ha ett samråd till efter sommaren, lovade Pia Ottosson.
SKB måste lämna in sin ansökan till myndigheterna senast 2013 för att kunna börja bygga 2017. Först 2023 kan det nya förvaret vara klart att tas i drift.
Publicerad: 29 november 2012
Nyheter
-
SKB sluter nytt avtal med sydkoreansk slutförvarsorganisation
Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har genom sitt dotterbolag, SKB International skrivit ett nytt avtal med sin motsvarighet i Sydkorea, Korea Radioactive Waste Agency, KORAD. Avtalet, som är ett så kallat informationsutbytesavtal, stärker relationen och samarbetet mellan de två organisationerna. …Publicerad: 18 november 2025
-
Ny transportbehållare levererad till SKB
Den första av totalt fem nya transportbehållare av modellen Hi-Star 80 (HS80) har nu anlänt till Clab efter sin resa över Atlanten från tillverkningslandet USA. Innan transportbehållaren kan bli en del av SKB:s transportsystem återstår en period av anpassningar, tester och utbildningar. Redan 2008 i…Publicerad: 13 november 2025
-
Frida gör LIA med sikte på automatisering
Frida Moreau arbetar till vardags som teamleader på monteringen på Scania i Oskarshamn. Samtidigt studerar hon till produktionstekniker via Nova – och under tio veckor i höst gör hon både sin praktik, även kallad LIA*, och sitt examensarbete på Kapsellaboratoriet. – I utbildningen ingår flera studie…Publicerad: 27 oktober 2025
-
SKB bjuder in till samråd
Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB) bjuder in till kompletterande samråd enligt 6 kap. miljöbalken angående ansökan om tillstånd till upplag av jord och berg samt grundvattenbortledning inom fastigheten Östhammar Ön 1:1, Östhammars kommun.Publicerad: 3 oktober 2025
-
Ny kostnadsberäkning inlämnad
Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har lämnat in en ny kostnadsberäkning som redovisar de återstående kostnaderna för kärnkraftverkens kärnavfallsprogram. Ägarna av de svenska kärnkraftverken tar ansvar för samtliga kostnader för hela kärnavfallsprogrammet, vilket omfattar avveckling och nedmonter…Publicerad: 30 september 2025
Publicerad: 29 november 2012