Denna text är äldre än 7 år och kan innehålla inaktuell information.

När flera reaktorer stängs i förtid måste lagringskapaciteten öka i mellanlagret Clab. Foto: Curt-Robert Lindqvist.

Nya förutsättningar – nya krav

Nya besked om förtida stängningar av flera reaktorer gör att SKB måste justera sina planer. Bland annat uppstår behovet av en utökad lagringskapacitet på mellanlagret Clab och möjlighet att deponera eller mellanlagra rivningsavfall tidigare än vad man tidigare räknat med. På längre sikt leder dessa nya beslut dock till en mindre total mängd använt bränsle och radioaktivt avfall i systemet.

Men det är inte bara på lång sikt och kring de stora anläggningsprojekten som de nya förutsättningarna påverkar SKB. Samma sak gäller för den dagliga driften av de kärntekniska anläggningarna och transportsystemen.

susanneandersson_300px

Susanne Andersson. Foto: Lasse Modin.

Susanne Andersson är chef för Driftavdelningen på SKB. Hon menar att de nya långsiktiga planerna sätter extra fokus på hur driftanläggningarna ser ut och fungerar här och nu.

– För oss är det alltid självklart att se till att vi har säkra anläggningar som är väl underhållna. Samtidigt är det klart att det med detta beslut blir ännu tydligare hur viktigt det är att vi säkerställer fullt tillgängliga anläggningar, det vill säga att vi kan använda anläggningarna enligt deras fulla kapacitet, säger hon.

Säker drift och hög tillgänglighet i fokus

Susanne betonar att i den här frågan är utmaningen densamma både för mellanlagret Clab och Slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall, SFR: om kapaciteten ska öka på sikt, måste SKB se till att de befintliga anläggningarna är fullt tillgängliga.

Förutom de kärntekniska anläggningarna så påverkas även transportsystemet med m/s Sigrid.

– Här kan man väl säga att vi är tacksamma över att vi har varit förutseende nog att bygga ett nytt fartyg som har större kapacitet och håller hög klass. Det kommer att behövas fram över; när verken ställs av vill man att sluthärdar ska transporteras till Clab så snart som möjligt på ett säkert och effektivt sätt, säger Susanne och fortsätter:

– Mycket arbete med att utveckla SKB:s anläggningar pågår och i denna planering ska SKB nu också planera in ett för alla säkert och effektivt mottagande av en större mängd bränsle och avfall tidigare än planerat, så det gäller att kunna prioritera.

Nyheter

Stor internationell konferens på Äspölaboratoriet i Oskarshamn
SKB och Äspölaboratoriet är under vecka 37 värd för en stor internationell konferens organiserad av Internationella atomenergiorganet IAEA:s Waste Technology Section - Division of Nuclear Fuel Cycle and Waste Technology. Konferensen handlar om att utbyta erfarenheter kring vad som behöver göras och …

Publicerad: 13 september 2023

IAEA:s generaldirektör besökte SKB
Den här veckan besökte det internationella atomenergiorganet IAEA:s generaldirektör Rafael Grossi Sverige. Under sitt Sverigebesök har generaldirektören träffat SKB vid två tillfällen.

Publicerad: 30 augusti 2023

Stefan Engdahl ny vd för SKB
Stefan Engdahl har utsetts till ny vd för SKB. Han kommer närmast från Trafikverket där han idag är planeringsdirektör med ansvar för planering av statlig infrastruktur för vägar, järnvägar samt långsiktigt även för sjö- och luftfart.

Publicerad: 14 augusti 2023

SKB tecknar samverkansavtal med Skanska för utbyggnad av SFR
SKB har tecknat samverkansavtal med Skanska gällande utbyggnad av det befintliga slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall (SFR) i Forsmark. Projektet innefattar att projektera och bygga sex nya bergssalar med en längd av 240–275 meter i urberget i Forsmark.

Publicerad: 24 juli 2023

Miljödom för utbyggnad av Forsmarks hamn
SKB har idag fått miljötillstånd för att bygga ut och bedriva verksamhet i Forsmarks hamn. Domen meddelades av Mark- och miljödomstolen och reglerar bland annat buller, transporter samt annan påverkan på omgivningen.

Publicerad: 13 juli 2023

Publicerad: 10 november 2015