Denna text är äldre än 8 år och kan innehålla inaktuell information.

När flera reaktorer stängs i förtid måste lagringskapaciteten öka i mellanlagret Clab. Foto: Curt-Robert Lindqvist.

Nya förutsättningar – nya krav

Nya besked om förtida stängningar av flera reaktorer gör att SKB måste justera sina planer. Bland annat uppstår behovet av en utökad lagringskapacitet på mellanlagret Clab och möjlighet att deponera eller mellanlagra rivningsavfall tidigare än vad man tidigare räknat med. På längre sikt leder dessa nya beslut dock till en mindre total mängd använt bränsle och radioaktivt avfall i systemet.

Men det är inte bara på lång sikt och kring de stora anläggningsprojekten som de nya förutsättningarna påverkar SKB. Samma sak gäller för den dagliga driften av de kärntekniska anläggningarna och transportsystemen.

susanneandersson_300px

Susanne Andersson. Foto: Lasse Modin.

Susanne Andersson är chef för Driftavdelningen på SKB. Hon menar att de nya långsiktiga planerna sätter extra fokus på hur driftanläggningarna ser ut och fungerar här och nu.

– För oss är det alltid självklart att se till att vi har säkra anläggningar som är väl underhållna. Samtidigt är det klart att det med detta beslut blir ännu tydligare hur viktigt det är att vi säkerställer fullt tillgängliga anläggningar, det vill säga att vi kan använda anläggningarna enligt deras fulla kapacitet, säger hon.

Säker drift och hög tillgänglighet i fokus

Susanne betonar att i den här frågan är utmaningen densamma både för mellanlagret Clab och Slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall, SFR: om kapaciteten ska öka på sikt, måste SKB se till att de befintliga anläggningarna är fullt tillgängliga.

Förutom de kärntekniska anläggningarna så påverkas även transportsystemet med m/s Sigrid.

– Här kan man väl säga att vi är tacksamma över att vi har varit förutseende nog att bygga ett nytt fartyg som har större kapacitet och håller hög klass. Det kommer att behövas fram över; när verken ställs av vill man att sluthärdar ska transporteras till Clab så snart som möjligt på ett säkert och effektivt sätt, säger Susanne och fortsätter:

– Mycket arbete med att utveckla SKB:s anläggningar pågår och i denna planering ska SKB nu också planera in ett för alla säkert och effektivt mottagande av en större mängd bränsle och avfall tidigare än planerat, så det gäller att kunna prioritera.

Nyheter

Mervärdessatsningar kring O-Ringen ska locka nya invånare till Oskarshamn
Under sommaren 2024 förväntas 30 000 besökare komma till Oskarshamn i samband med O-Ringen. Genom att skapa attraktiva miljöer samt fler och större kringaktiviteter hoppas Oskarshamns kommun ge en positiv bild av kommunen, något som i förlängningen kan attrahera fler invånare. Svensk Kärnbränslehant…

Publicerad: 2 november 2023

Klart med finansieringen för utbyggnad av väg 288
Nu står det klart att väg 288 kan byggas ut. Östhammars kommun har fått finansiering genom mervärdesavtalet med Svensk Kärnbränslehantering, SKB. Vägen utgör en viktig länk mellan Uppsala och Östhammar och är av stor vikt för kompetensförsörjningen i regionen. Finansieringen gör det möjligt att bygg…

Publicerad: 2 november 2023

Naturvård i praktiken
Hur blev SKB en annorlunda sorts skogsägare och hyresvärdar åt en sällsynt groda? Vi dyker ner i konstgjorda gölar och tar ett myggrikt skogsbad för att titta närmare på naturvårdsarbetet i praktiken. Naturvård, det kan verka som ett diffust begrepp – en term som kan innefatta allt från planer och t…

Publicerad: 1 november 2023

Många vägar till SKB
Alla vägar bär till Rom sägs det. Och många vägar kan bära till SKB. Det stämmer väl in på Marcus, Annica och Lina som alla hittat sin egen väg till underhållsavdelningen på Clab, mellanlagret för använt kärnbränsle. Marcus Olsson, Annica Lundsten och Lina Karlsson jobbar alla sedan en tid tillbaka …

Publicerad: 30 oktober 2023

Ny geologibyggnad blir grönt centrum i Söderviken
Planen är att byggnaden ska uppföras i början på nästa år och driftsättas under våren 2025.

Publicerad: 20 oktober 2023

Publicerad: 10 november 2015