Denna text är äldre än 10 år och kan innehålla inaktuell information.
Nya förutsättningar – nya krav
Nya besked om förtida stängningar av flera reaktorer gör att SKB måste justera sina planer. Bland annat uppstår behovet av en utökad lagringskapacitet på mellanlagret Clab och möjlighet att deponera eller mellanlagra rivningsavfall tidigare än vad man tidigare räknat med. På längre sikt leder dessa nya beslut dock till en mindre total mängd använt bränsle och radioaktivt avfall i systemet.
Men det är inte bara på lång sikt och kring de stora anläggningsprojekten som de nya förutsättningarna påverkar SKB. Samma sak gäller för den dagliga driften av de kärntekniska anläggningarna och transportsystemen.
Susanne Andersson. Foto: Lasse Modin.
Susanne Andersson är chef för Driftavdelningen på SKB. Hon menar att de nya långsiktiga planerna sätter extra fokus på hur driftanläggningarna ser ut och fungerar här och nu.
– För oss är det alltid självklart att se till att vi har säkra anläggningar som är väl underhållna. Samtidigt är det klart att det med detta beslut blir ännu tydligare hur viktigt det är att vi säkerställer fullt tillgängliga anläggningar, det vill säga att vi kan använda anläggningarna enligt deras fulla kapacitet, säger hon.
Säker drift och hög tillgänglighet i fokus
Susanne betonar att i den här frågan är utmaningen densamma både för mellanlagret Clab och Slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall, SFR: om kapaciteten ska öka på sikt, måste SKB se till att de befintliga anläggningarna är fullt tillgängliga.
Förutom de kärntekniska anläggningarna så påverkas även transportsystemet med m/s Sigrid.
– Här kan man väl säga att vi är tacksamma över att vi har varit förutseende nog att bygga ett nytt fartyg som har större kapacitet och håller hög klass. Det kommer att behövas fram över; när verken ställs av vill man att sluthärdar ska transporteras till Clab så snart som möjligt på ett säkert och effektivt sätt, säger Susanne och fortsätter:
– Mycket arbete med att utveckla SKB:s anläggningar pågår och i denna planering ska SKB nu också planera in ett för alla säkert och effektivt mottagande av en större mängd bränsle och avfall tidigare än planerat, så det gäller att kunna prioritera.
Publicerad: 10 november 2015
Nyheter
-
SKB sluter nytt avtal med sydkoreansk slutförvarsorganisation
Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har genom sitt dotterbolag, SKB International skrivit ett nytt avtal med sin motsvarighet i Sydkorea, Korea Radioactive Waste Agency, KORAD. Avtalet, som är ett så kallat informationsutbytesavtal, stärker relationen och samarbetet mellan de två organisationerna. …Publicerad: 18 november 2025
-
Ny transportbehållare levererad till SKB
Den första av totalt fem nya transportbehållare av modellen Hi-Star 80 (HS80) har nu anlänt till Clab efter sin resa över Atlanten från tillverkningslandet USA. Innan transportbehållaren kan bli en del av SKB:s transportsystem återstår en period av anpassningar, tester och utbildningar. Redan 2008 i…Publicerad: 13 november 2025
-
Frida gör LIA med sikte på automatisering
Frida Moreau arbetar till vardags som teamleader på monteringen på Scania i Oskarshamn. Samtidigt studerar hon till produktionstekniker via Nova – och under tio veckor i höst gör hon både sin praktik, även kallad LIA*, och sitt examensarbete på Kapsellaboratoriet. – I utbildningen ingår flera studie…Publicerad: 27 oktober 2025
-
SKB bjuder in till samråd
Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB) bjuder in till kompletterande samråd enligt 6 kap. miljöbalken angående ansökan om tillstånd till upplag av jord och berg samt grundvattenbortledning inom fastigheten Östhammar Ön 1:1, Östhammars kommun.Publicerad: 3 oktober 2025
-
Ny kostnadsberäkning inlämnad
Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har lämnat in en ny kostnadsberäkning som redovisar de återstående kostnaderna för kärnkraftverkens kärnavfallsprogram. Ägarna av de svenska kärnkraftverken tar ansvar för samtliga kostnader för hela kärnavfallsprogrammet, vilket omfattar avveckling och nedmonter…Publicerad: 30 september 2025
Publicerad: 10 november 2015