Denna text är äldre än 3 år och kan innehålla inaktuell information.

Ny rapport från LOT-försöken bekräftar tidigare analyser

SKB har nu publicerat en andra rapport från de senaste upptagna försökspaketen i långtidsserien LOT. I fokus den här gången är de kopparkomponenter som ingår i experimentet. Rapporten visar att analyserna av korrosion ligger i linje med tidigare försök.

– Även om LOT-försöken inte är utformade för att belysa kapselmaterialets lämplighet så finns det inga resultat som motsäger slutsatserna i SKB:s säkerhetsanalys, säger Johannes Johansson, som arbetar inom SKB:s forskningsprogram för kopparkapseln.

LOT står för ”Long-term test of buffer materials” och är en serie försök där effekter på bentonitleran efter lång tids uppvärmning och exponering för grundvattenmiljön studeras. I slutförvaret kommer det använda kärnbränslet att vara inneslutet i kopparkapslar som omges av bentonitlera. Hösten 2019 återtog SKB två paket i LOT-försöket som då hade varit placerade i berget i Äspölaboratoriet i över 20 år.

Lera och koppar har analyserats

Flera försökspaket har återtagits och analyserats under åren och flera rapporter har publicerats med ingående bentonitanalyser, senast 2006. Också kopparmaterialet har analyserats. För även om LOT är ett lerförsök ingår ett antal kopparkomponenter som

Johannes Johansson, ämnesexpert på kapselmaterial. Foto: SKB.

också är intresseranta att studera, för att se hur de har påverkats av miljön.

– Det är viktigt att komma ihåg att LOT inte har utformats för att vara ett korrosionsförsök utan ett lerförsök. Det saknar till exempel den noggrannhet som krävs i förberedelsestadiet, när man preparerar och noggrant karakteriserar de kopparprover som ska användas, säger Johannes Johansson.

I sammanfattning visar ändå de nya analyserna att korrosionens omfattning, korrosionsdjupet, ligger i linje med vad som uppmätts i tidigare försök.

– Korrosionsprodukterna i de nya försöken är de förväntade. Vi har sett välkända kopparoxider och bara lite kopparsulfider. Det är ett förväntat resultat eftersom syrgas som finns initialt tagit slut under försökets gång och då återstår bara sulfid i grundvattnet som kan korrodera koppar.

– Vi har också observerat en korrosionsmorfologi, alltså ojämnheter eller gropar på den korroderade kopparytan, som är rimlig och kan förklaras av de modeller för lokal korrosion som vi har. Men återigen så måste vi påminna oss om att vi inte vet hur ytorna sett ut från början, en del av gropigheten kan ha funnits från start, det vet vi från andra experiment.

Värdefullt komplement

Johannes Johansson sammanfattar att det här har varit ett intressant försök som stärker SKB:s kunskaper om kopparmaterialet generellt.

– Vår huvudsakliga kunskap om kopparmaterialets egenskaper i slutförvarsmiljön har vi dock fått genom andra försök som utformats just för att analysera till exempel korrosion, men det här är naturligtvis ett värdefullt komplement.

Arbetet med de andra delarna av försöken fortsätter inom SKB och det kommer att ta åtminstone ett par år innan de avslutande bentonitanalyserna är färdiga och rapporterade. 

Fakta

Bakgrund: LOT

Mellan 1996 och 1999 installerades totalt sju försökspaket, vart och ett med ett centralt cirka fyra meter långt kopparrör omgivet av kompakterad bentonitlera. En elektrisk värmare inne i kopparröret har använts för att simulera resteffekten, värmen, från det använda bränslet. Tre försökspaket har utsatts för typiska förvarsförhållanden och fyra försökspaket har utsatts för speciellt ogynnsamma förhållanden, framförallt förhöjd temperatur. Sedan tidigare är fyra paket återtagna och undersökta medan ett sista paket återstår för senare återtag och analys. 

Nyheter

Mervärdessatsningar kring O-Ringen ska locka nya invånare till Oskarshamn
Under sommaren 2024 förväntas 30 000 besökare komma till Oskarshamn i samband med O-Ringen. Genom att skapa attraktiva miljöer samt fler och större kringaktiviteter hoppas Oskarshamns kommun ge en positiv bild av kommunen, något som i förlängningen kan attrahera fler invånare. Svensk Kärnbränslehant…

Publicerad: 2 november 2023

Klart med finansieringen för utbyggnad av väg 288
Nu står det klart att väg 288 kan byggas ut. Östhammars kommun har fått finansiering genom mervärdesavtalet med Svensk Kärnbränslehantering, SKB. Vägen utgör en viktig länk mellan Uppsala och Östhammar och är av stor vikt för kompetensförsörjningen i regionen. Finansieringen gör det möjligt att bygg…

Publicerad: 2 november 2023

Naturvård i praktiken
Hur blev SKB en annorlunda sorts skogsägare och hyresvärdar åt en sällsynt groda? Vi dyker ner i konstgjorda gölar och tar ett myggrikt skogsbad för att titta närmare på naturvårdsarbetet i praktiken. Naturvård, det kan verka som ett diffust begrepp – en term som kan innefatta allt från planer och t…

Publicerad: 1 november 2023

Många vägar till SKB
Alla vägar bär till Rom sägs det. Och många vägar kan bära till SKB. Det stämmer väl in på Marcus, Annica och Lina som alla hittat sin egen väg till underhållsavdelningen på Clab, mellanlagret för använt kärnbränsle. Marcus Olsson, Annica Lundsten och Lina Karlsson jobbar alla sedan en tid tillbaka …

Publicerad: 30 oktober 2023

Ny geologibyggnad blir grönt centrum i Söderviken
Planen är att byggnaden ska uppföras i början på nästa år och driftsättas under våren 2025.

Publicerad: 20 oktober 2023

Publicerad: 2 oktober 2020