Denna text är äldre än 11 år och kan innehålla inaktuell information.

Nu är Sigrid på svenskt vatten

Gryningsljuset välkomnade m/s Sigrid när hon för första gången lade till i en svensk hamn. Måndag 2 december 2013 anlände SKB:s nya transportfartyg till Ringhals.

Det var strax före nio som m/s Sigrid gled in i hamnen vid Ringhals kärnkraftverk. Då hade morgonsolen precis orkat upp bakom Värö bruk och kastade sina första strålar över det blåa fartygsskrovet.

Bygget av Sigrid påbörjades för mer än två år sedan av Damen vid varvet i Galati i Rumänien. Sjösättningen skedde sent förra hösten. Sedan dess har alla installationer utförts och först därefter var hon redo för leverans.

På väg i en månad

Men då väntade också en lång resa hem till Sverige. Runt en månad tog det att ta sig genom Donau, ut i Svarta havet, genom Medelhavet och därefter upp till Rotterdam. De sista dagarna före ankomst till Ringhals var vädret tufft och befälhavare Hans Larsson berättar att det rullat ordentligt ombord. För honom, som arbetat vid SKB:s entreprenör Furetank Rederi AB i 13 år, är det en särskild upplevelse att få ta sig an ett helt nytt fartyg.

En man med glasögon framför fartyget.

Befälhavare Hans Larsson. Foto: Johan Hellman.

– Det är speciellt och man får känna sig fram hela tiden. Det är kanske enda gången i livet som man får vara med om något sådant här. Det vanliga är annars att man tar över ett fartyg efter någon annan.

Trygg befälhavare

Sedan mitten av oktober har Hans Larsson varit på plats på heltid vid varvet för att bekanta sig med Sigrid. Och även om mycket är nytt känner han sig redan trygg med det nya transportfartyget. Några problem med att lägga till var det heller aldrig. Fartyget manövrerades sakta och kontrollerat in mot kaj.

På plats för att möta Sigrid var bland annat SKB:s vd Christopher Eckerberg och Jenny Holmström, projektledare för fartygsbygget. Jenny har levt med Sigrid och projektet länge och gläds över att hemmahamnen Oskarshamn snart är inom räckhåll.

Glad kvinna framför fartyget.

Jenny Holmström, projektledare.

Testa hamnarna

Någon radioaktiv last har fartyget inte ännu, i stället handlar det om ren provdrift med målsättningen att testa hamnarna och fordonen tillsammans och prova förtöjningar bland annat.

– Men vi räknar med att kunna göra de första riktiga transporterna före årsskiftet, berättar Jenny Holmström.

Ett historiskt skifte har då skett för det som vd Christopher Eckerberg kallar för navet i SKB:s transportsystem. Inom kort kommer nya Sigrid fullt ut att ta över 30 år gamla Sigyns uppdrag – att transportera radioaktivt avfall och använt kärnbränsle mellan kärnkraftverken och SKB:s anläggningar.

Fakta

Det här är Sigrid

Sigrid är 99,5 meter lång och alltså något större än föregångaren Sigyn. Hon är 18,6 meter bred, har ett djupgående på cirka 4,5 meter och en marschfart på 10 knop. Förutom att hon kan ta mer last än Sigyn är hon en anpassning till nya säkerhetskrav och innebär miljömässiga fördelar.

Sigrid är klassad enligt International Maritime Organisation (IMO:s) högsta nivå.

Mer information

Nyheter

SKB bjuder in till samråd
Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB) bjuder härmed in till två samråd enligt 6 kap. miljöbalken. Nedan kan du läsa mer om vad som gäller för respektive samråd. Kompletterande avgränsningssamråd angående ansökan om tillstånd till upplag av jord och berg inom fastigheten Östhammar Ön 1:1, Östhammars k…

Publicerad: 18 mars 2025

Sprängstart för utbyggnaden av SFR i Forsmark
Idag inleddes utbyggnaden av SFR, slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall, med en sprängning 45 meter under markytan. Sprängningen markerade starten på det sex år långa utbyggnadsprojektet.

Publicerad: 23 januari 2025

Byggstart för det svenska Kärnbränsleförvaret
I dag togs det första spadtaget som inleder bygget av det svenska Kärnbränsleförvaret i Forsmark, Östhammars kommun. Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari närvarade för att officiellt inleda arbetet.

Publicerad: 15 januari 2025

SKB svetsar kapslar till världens första slutförvar
SKB ska svetsa kapslar till det finska slutförvaret för använt kärnbränsle. Ett avtal har slutits mellan SKB och den finska motsvarigheten Posiva Oy där SKB ska svetsa bottnarna till de finska kapslarna. Arbetet påbörjas under 2025 i SKB:s kapsellaboratorium i Oskarshamn.

Publicerad: 16 december 2024

Mervärdesavtalet medfinansierar satsningar för att öka Oskarshamns attraktivitet och säkerställa kompetensförsörjning
Den 2 december fattade styrgruppen för Mervärdesavtalet beslut om att medfinansiera en satsning för att öka attraktiviteten i Oskarshamn. Insatsen omfattar sammanlagt 170 miljoner kronor och ska stärka förutsättningarna för kompetensförsörjning samt utveckla och synliggöra Oskarshamns attraktivitet …

Publicerad: 3 december 2024

Publicerad: 3 december 2013