Denna text är äldre än 2 år och kan innehålla inaktuell information.

Minskat klimatavtryck med ny bränslemix

SKB:s transportfartyg m/s Sigrid kommer att börja köras med en inblandning av tio procent icke-fossilt HVO-bränsle. Åtgärden är mer långtgående än de krav som diskuteras på EU-nivå och innebär en märkbar minskning av SKB:s totala klimatavtryck.

Ulrika Broman, driftchef SKB. Foto: Mikael Wallerstedt

– Det här är ett viktigt steg i vårt hållbarhetsarbete och något vi väljer att göra trots de merkostnader som kommer med beslutet. Genom att göra det här innan det blir kravställt och dessutom med en högre mängd HVO vill vi gå före och försöka vara ett föredöme i branschen, säger Ulrika Broman, chef för SKB:s drift- och underhållsavdelning.

På EU-nivå finns föreslaget att från 2025 måste sjöfartsbränsle bestå av minst två procents inblandning av fossilfritt bränsle.

– Vi går längre än så och beräknar att den nya bränslemixen kommer att minska våra totala koldioxidutsläpp med cirka sju procent, säger Ulrika Broman.

HVO-bränsle är en förkortning av hydrerad vegetabilisk olja. Tillverkningen sker med icke-fossila råvaror som till exempel vegetabiliska oljor eller animaliska fetter.

Transportfartyget m/s Sigrid togs i drift 2014 och har redan i dag hög miljöprestanda. Bränslet har låg svavelhalt och tack vare hög reningsgrad i katalysatorer är även utsläppen av kväveoxider och partiklar begränsade.

För drygt ett år sedan tecknade SKB ett antal löften om minskad klimatpåverkan och åtgärder för att stärka den biologiska mångfalden. Hållbarhetslöften ingår i Länsstyrelsen i Uppsalas satsning Färdplan för ett hållbart län. Sedan dess har flera åtgärder genomförts, bland annat har SKB ersatt fossil diesel i fordon och maskiner med det icke-fossila bränslet HVO100.

Nyheter

SKB International på statsbesök med kungaparet
SKB International är ett av cirka 50 svenska företag som deltar när kungaparet åker på statsbesök till Singapore.   Magnus Holmqvist tillsammans med Puah Kok Keong, Chief Executive, Energy Market Authority, EMA. Singapore är ett land med ambitiösa mål för att minska sina utsläpp och som arbetar…

Publicerad: 20 november 2024

Miljödom möjliggör byggstart för SKB:s kärnbränsleförvar
SKB har idag fått miljötillstånd för att bygga och driva slutförvaret för använt kärnbränsle i Forsmark och inkapslingsanläggningen i Oskarshamn. Domen meddelades av mark- och miljödomstolen som också beviljar SKB verkställighetsförordnande.

Publicerad: 24 oktober 2024

SKB bjuder in till samråd
SKB bjuder in till avgränsningssamråd angående ansökan om tillstånd till upplag av jord och berg samt återvinning inom Forsmarksområdet, Östhammars kommun.

Publicerad: 2 oktober 2024

Nu fastställs villkoren för SKB:s största byggprojekt – slutförvaret av använt kärnbränsle
I januari 2022 fick SKB regeringens tillåtlighet och tillstånd att bygga ett slutförvar för använt kärnbränsle i Forsmark i Östhammars kommun och en inkapslingsanläggning i Oskarshamn. Nu har det blivit dags för huvudförhandling vid Mark- och miljödomstolen i Nacka den 17–20 september samt 24–27 sep…

Publicerad: 12 september 2024

Sveriges Radio Ekot rapporterar om det historiska avfall som behöver tas upp från SFR
SKB:s kommunikationschef, Anna Porelius förklarar vad detta handlar om och innebär för SKB.

Publicerad: 19 augusti 2024

Publicerad: 9 maj 2022