Denna text är äldre än 3 år och kan innehålla inaktuell information.

Milstolpe passerad för slutförvaret för långlivat avfall

Slutförvaret för långlivat avfall är det förvar som planeras att tas i drift sist av SKB:s tre slutförvar. En milstolpe har nu passerats i och med att en säkerhetsvärdering av förvarskonceptet blivit klar.

Vid sidan av utbyggnaden av Slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall och bygget av ett framtida kärnbränsleförvar planerar SKB även ett slutförvar för långlivat avfall, SFL. Där ska låg- och medelaktivt avfall som klassas som långlivat slutförvaras. Det här förvaret blir sist ut av SKB:s förvar. Det blir dessutom minst av de tre förvaren och kommer att rymma endast 16 000 kubikmeter avfall.

Säkerheten i förvaret

SKB har tidigare tagit fram ett förslag till utformning av SFL. Sedan 2015 har SKB:s experter arbetat med en säkerhetsvärdering av förslaget och resultaten är positiva, berättar Jenny Brandefelt som varit projektledare för säkerhetsvärderingen.

Jenny Brandefelt, som varit projektledare för säkerhets-värderingen av SFL. Foto: SKB.

– SFL måste vara säkert under en lika lång tidsperiod som Kärnbränsleförvaret, och vi har nu visat att det föreslagna konceptet har möjlighet att uppfylla myndigheternas krav på säkerhet efter förslutning – förutsatt att platsen och förvarets barriärer har lämpliga egenskaper, säger hon.

Förvarskonceptet går ut på att två bergssalar byggs på cirka 500 meters djup i urberget. En del byggs med betongbarriärer. Där placeras metalliskt avfall, till exempel härdkomponenter och styrstavar från kokvattenreaktorer som blivit bestrålade inne i reaktortanken. Annat långlivat avfall, exempelvis historiskt avfall från tidig kärnteknisk forskning, placeras i en förvarsdel som återfylls med bentonitlera.

Bygger vidare på befintlig kunskap

Säkerhetsvärderingen som gjorts är inte en fullständig säkerhetsanalys men baseras på samma metodik som säkerhetsanalyserna för Kärnbränsleförvaret och SFR. Eftersom platsen för SFL inte är bestämd ännu finns inga platsdata att använda sig av. SKB:s experter har därför nyttjat befintlig kunskap och data från SKB:s tidigare platsundersökningar.

Förvarskonceptet som utvärderats innebär att SFL byggs på cirka 500 meters djup och består av två bergssalar.

– Säkerhetsvärderingen är en viktig milstolpe i utvecklingen av SFL och med hjälp av den kan vi gå vidare och planera det fortsatta arbetet, berättar Jenny Brandefelt.

Nästa steg i utvecklingen av förvaret blir att vidareutveckla konceptet och utarbeta detaljer för förvarets utformning. En platsvalsprocess ska också genomföras. SKB planerar en stegvis process som bygger på kunskap och erfarenheter från tidigare platsvalsprocesser. Den kommer att ske i samråd med Strålsäkerhetsmyndigheten och berörda kommuner.

SFL kommer att tas i drift sist av SKB:s tre förvar. En stor del av det långlivade avfallet uppstår vid rivning av kärnkraftsreaktorer. Avfallet kommer att mellanlagras fram tills SFL tas i drift, vilket kan ske någon gång i mitten av detta sekel.

mer information

Säkerhetsvärderingen för SFL presenteras i en huvudrapport och fem huvudreferenser, samt 20 underlagsrapporter där beräkningar och fördjupade analyser redovisas för respektive område. Rapporterna är på engelska.

Nyheter

Stor internationell konferens på Äspölaboratoriet i Oskarshamn
SKB och Äspölaboratoriet är under vecka 37 värd för en stor internationell konferens organiserad av Internationella atomenergiorganet IAEA:s Waste Technology Section - Division of Nuclear Fuel Cycle and Waste Technology. Konferensen handlar om att utbyta erfarenheter kring vad som behöver göras och …

Publicerad: 13 september 2023

IAEA:s generaldirektör besökte SKB
Den här veckan besökte det internationella atomenergiorganet IAEA:s generaldirektör Rafael Grossi Sverige. Under sitt Sverigebesök har generaldirektören träffat SKB vid två tillfällen.

Publicerad: 30 augusti 2023

Stefan Engdahl ny vd för SKB
Stefan Engdahl har utsetts till ny vd för SKB. Han kommer närmast från Trafikverket där han idag är planeringsdirektör med ansvar för planering av statlig infrastruktur för vägar, järnvägar samt långsiktigt även för sjö- och luftfart.

Publicerad: 14 augusti 2023

SKB tecknar samverkansavtal med Skanska för utbyggnad av SFR
SKB har tecknat samverkansavtal med Skanska gällande utbyggnad av det befintliga slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall (SFR) i Forsmark. Projektet innefattar att projektera och bygga sex nya bergssalar med en längd av 240–275 meter i urberget i Forsmark.

Publicerad: 24 juli 2023

Miljödom för utbyggnad av Forsmarks hamn
SKB har idag fått miljötillstånd för att bygga ut och bedriva verksamhet i Forsmarks hamn. Domen meddelades av Mark- och miljödomstolen och reglerar bland annat buller, transporter samt annan påverkan på omgivningen.

Publicerad: 13 juli 2023

Publicerad: 6 februari 2020