Denna text är äldre än 2 år och kan innehålla inaktuell information.

En av förvaringsbassängerna i Mellanlagret för använd kärnbränsle, Clab, i Oskarshamn. Foto: Curt-Robert Lindqvist.

Mellanlagret Clab riskerar bli fullt

Det svenska slutförvarssystemet är ett sammanhängande system av anläggningar. I väntan på att slutförvaret i Forsmark ska stå färdigt mellanlagras det använda kärnbränslet från Sveriges kärnkraftverk i SKB:s anläggning Clab strax utanför Oskarshamn. Utan ett tillståndsbeslut riskerar mellanlagret snart att bli fullt.

Clab, eller Centralt mellanlager för använt kärnbränsle, är en fundamental del av det svenska systemet för hantering av kärnavfall och har varit i drift sedan 1985.

I dag finns närmare 7 300 ton använt kärnbränsle i anläggningen. Det aktuella tillståndet gäller upp till 8 000 ton och enligt beräkningarna kommer den tillståndsmässiga maxkapaciteten vara nådd i slutet av 2023.

Eftersom det inte får bli fullt i mellanlagret innan Kärnbränsleförvaret i Forsmark är klart att tas i bruk har SKB ansökt om att utöka tillståndet för Clab till 11 000 ton. Det krävs ingen utbyggnad för att kunna lagra också 11 000 ton, nuvarande anläggning är tillräckligt stor.

Sammanhängande system

Frågan om utökat tillstånd för mellanlagret ingår som del i SKB:s övergripande ansökan om att bygga ett slutförvarssystem, med ett slutförvar i Forsmark och en inkapslingsanläggning i Oskarshamn. Mellanlager och slutförvar är delar ett sammanhängande system och det är därför viktigt att de olika delarna hanteras och beslutas om gemensamt.

Slutförvarsansökan skickades in till myndigheterna 2011 och har sedan dess granskats enligt miljöbalken och kärntekniklagen och prövats i Mark- och miljödomstolen och av Strålsäkerhetsmyndigheten. Sedan de bägge berörda kommunerna sagt ja till SKB:s ansökan finns nu alla underlag på plats för ett regeringsbeslut.

För att hinna säkra mellanlagringskapaciteten efter årsskiftet 2023/2024 gör reaktorägarna och SKB bedömningen att ett regeringsbeslut behövs senast vid halvårsskiftet i år. Detta eftersom tillståndsprövningen fortsätter i Mark- och miljödomstolen och hos Strålsäkerhetsmyndigheten också efter ett regeringsbeslut, med villkorssättning och granskning av kommande säkerhetsredovisningar. Allt detta beräknas ta cirka två år.

Om mellanlagret blir fullt innebär det att kärnkraftverken inte blir av med bränslet och därmed inte kan producera el. Detta skulle få omfattande konsekvenser redan våren 2024, när de första reaktorerna inte kan återstartas efter bränslebyte och underhåll.

Inte en permanent lösning

Oskarshamns kommun har genom processen motsatt sig att frågan om mellanlagringen skulle hanteras separat, utan den ska ses som del av ett sammanhängande system med slutförvaret. För Oskarshamns kommun har det alltid varit viktigt att mellanlagret inte blir betraktat som en permanent lösning.

Endast en liten del använt kärnbränsle kan förvaras direkt vid kärnkraftverken. Det svenska systemet för hantering och slutförvaring bygger på att kärnkraftverken skickar det använda bränslet till mellanlagret så snart det är möjligt.

Clab är en säker anläggning för dagens behov, men det är ingen lösning på lång sikt. Eftersom kärnbränslet måste isoleras under mycket lång tid krävs ett förvar som är säkert även utan övervakning. Så småningom ska därför bränslet placeras i kopparkapslar och transporteras till det framtida Kärnbränsleförvaret i Forsmark.

Nyheter

Stor internationell konferens på Äspölaboratoriet i Oskarshamn
SKB och Äspölaboratoriet är under vecka 37 värd för en stor internationell konferens organiserad av Internationella atomenergiorganet IAEA:s Waste Technology Section - Division of Nuclear Fuel Cycle and Waste Technology. Konferensen handlar om att utbyta erfarenheter kring vad som behöver göras och …

Publicerad: 13 september 2023

IAEA:s generaldirektör besökte SKB
Den här veckan besökte det internationella atomenergiorganet IAEA:s generaldirektör Rafael Grossi Sverige. Under sitt Sverigebesök har generaldirektören träffat SKB vid två tillfällen.

Publicerad: 30 augusti 2023

Stefan Engdahl ny vd för SKB
Stefan Engdahl har utsetts till ny vd för SKB. Han kommer närmast från Trafikverket där han idag är planeringsdirektör med ansvar för planering av statlig infrastruktur för vägar, järnvägar samt långsiktigt även för sjö- och luftfart.

Publicerad: 14 augusti 2023

SKB tecknar samverkansavtal med Skanska för utbyggnad av SFR
SKB har tecknat samverkansavtal med Skanska gällande utbyggnad av det befintliga slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall (SFR) i Forsmark. Projektet innefattar att projektera och bygga sex nya bergssalar med en längd av 240–275 meter i urberget i Forsmark.

Publicerad: 24 juli 2023

Miljödom för utbyggnad av Forsmarks hamn
SKB har idag fått miljötillstånd för att bygga ut och bedriva verksamhet i Forsmarks hamn. Domen meddelades av Mark- och miljödomstolen och reglerar bland annat buller, transporter samt annan påverkan på omgivningen.

Publicerad: 13 juli 2023

Publicerad: 12 februari 2021