Denna text är äldre än 4 år och kan innehålla inaktuell information.
Mellanlagret Clab riskerar bli fullt
Det svenska slutförvarssystemet är ett sammanhängande system av anläggningar. I väntan på att slutförvaret i Forsmark ska stå färdigt mellanlagras det använda kärnbränslet från Sveriges kärnkraftverk i SKB:s anläggning Clab strax utanför Oskarshamn. Utan ett tillståndsbeslut riskerar mellanlagret snart att bli fullt.
Clab, eller Centralt mellanlager för använt kärnbränsle, är en fundamental del av det svenska systemet för hantering av kärnavfall och har varit i drift sedan 1985.
I dag finns närmare 7 300 ton använt kärnbränsle i anläggningen. Det aktuella tillståndet gäller upp till 8 000 ton och enligt beräkningarna kommer den tillståndsmässiga maxkapaciteten vara nådd i slutet av 2023.
Eftersom det inte får bli fullt i mellanlagret innan Kärnbränsleförvaret i Forsmark är klart att tas i bruk har SKB ansökt om att utöka tillståndet för Clab till 11 000 ton. Det krävs ingen utbyggnad för att kunna lagra också 11 000 ton, nuvarande anläggning är tillräckligt stor.
Sammanhängande system
Frågan om utökat tillstånd för mellanlagret ingår som del i SKB:s övergripande ansökan om att bygga ett slutförvarssystem, med ett slutförvar i Forsmark och en inkapslingsanläggning i Oskarshamn. Mellanlager och slutförvar är delar ett sammanhängande system och det är därför viktigt att de olika delarna hanteras och beslutas om gemensamt.
Slutförvarsansökan skickades in till myndigheterna 2011 och har sedan dess granskats enligt miljöbalken och kärntekniklagen och prövats i Mark- och miljödomstolen och av Strålsäkerhetsmyndigheten. Sedan de bägge berörda kommunerna sagt ja till SKB:s ansökan finns nu alla underlag på plats för ett regeringsbeslut.
För att hinna säkra mellanlagringskapaciteten efter årsskiftet 2023/2024 gör reaktorägarna och SKB bedömningen att ett regeringsbeslut behövs senast vid halvårsskiftet i år. Detta eftersom tillståndsprövningen fortsätter i Mark- och miljödomstolen och hos Strålsäkerhetsmyndigheten också efter ett regeringsbeslut, med villkorssättning och granskning av kommande säkerhetsredovisningar. Allt detta beräknas ta cirka två år.
Om mellanlagret blir fullt innebär det att kärnkraftverken inte blir av med bränslet och därmed inte kan producera el. Detta skulle få omfattande konsekvenser redan våren 2024, när de första reaktorerna inte kan återstartas efter bränslebyte och underhåll.
Inte en permanent lösning
Oskarshamns kommun har genom processen motsatt sig att frågan om mellanlagringen skulle hanteras separat, utan den ska ses som del av ett sammanhängande system med slutförvaret. För Oskarshamns kommun har det alltid varit viktigt att mellanlagret inte blir betraktat som en permanent lösning.
Endast en liten del använt kärnbränsle kan förvaras direkt vid kärnkraftverken. Det svenska systemet för hantering och slutförvaring bygger på att kärnkraftverken skickar det använda bränslet till mellanlagret så snart det är möjligt.
Clab är en säker anläggning för dagens behov, men det är ingen lösning på lång sikt. Eftersom kärnbränslet måste isoleras under mycket lång tid krävs ett förvar som är säkert även utan övervakning. Så småningom ska därför bränslet placeras i kopparkapslar och transporteras till det framtida Kärnbränsleförvaret i Forsmark.
Publicerad: 12 februari 2021
Nyheter
-
SKB sluter nytt avtal med sydkoreansk slutförvarsorganisation
Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har genom sitt dotterbolag, SKB International skrivit ett nytt avtal med sin motsvarighet i Sydkorea, Korea Radioactive Waste Agency, KORAD. Avtalet, som är ett så kallat informationsutbytesavtal, stärker relationen och samarbetet mellan de två organisationerna. …Publicerad: 18 november 2025
-
Ny transportbehållare levererad till SKB
Den första av totalt fem nya transportbehållare av modellen Hi-Star 80 (HS80) har nu anlänt till Clab efter sin resa över Atlanten från tillverkningslandet USA. Innan transportbehållaren kan bli en del av SKB:s transportsystem återstår en period av anpassningar, tester och utbildningar. Redan 2008 i…Publicerad: 13 november 2025
-
Frida gör LIA med sikte på automatisering
Frida Moreau arbetar till vardags som teamleader på monteringen på Scania i Oskarshamn. Samtidigt studerar hon till produktionstekniker via Nova – och under tio veckor i höst gör hon både sin praktik, även kallad LIA*, och sitt examensarbete på Kapsellaboratoriet. – I utbildningen ingår flera studie…Publicerad: 27 oktober 2025
-
SKB bjuder in till samråd
Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB) bjuder in till kompletterande samråd enligt 6 kap. miljöbalken angående ansökan om tillstånd till upplag av jord och berg samt grundvattenbortledning inom fastigheten Östhammar Ön 1:1, Östhammars kommun.Publicerad: 3 oktober 2025
-
Ny kostnadsberäkning inlämnad
Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har lämnat in en ny kostnadsberäkning som redovisar de återstående kostnaderna för kärnkraftverkens kärnavfallsprogram. Ägarna av de svenska kärnkraftverken tar ansvar för samtliga kostnader för hela kärnavfallsprogrammet, vilket omfattar avveckling och nedmonter…Publicerad: 30 september 2025
Publicerad: 12 februari 2021