Hoppa till innehåll

Denna text är äldre än 13 år och kan innehålla inaktuell information.

Kölsträckning för Sigrid i Galati

SKB:s nya fartyg för transport av radioaktivt avfall, m/s Sigrid, byggdes i Galati i Rumänien. Kölsträckningen som markerar att en del av skrovet är klart genomfördes i december 2011. En tiokrona som svetsades fast av SKB:s driftchef Bo Sundman ska bringa lycka på framtida färder.

En man med svetsaggregat.

Bo Sundman har precis svetsas fast pengen. Foto: Curt-Robert Lindqvist.

Dimman ligger tät över Donau och varvet i Galati dagen för Sigrids kölsträckning. Att svetsa fast en peng i skrovet är en tradition som SKB lånat av svenska Kustbevakningen som tidigare byggt tre fartyg här. Ceremonin markerar att en större sektion av skrovet satts samman så att man kan skönja ett blivande fartyg.

– Alla våra anläggningar ligger vid vattnet. I dag sker transporterna dit med vårt fartyg Sigyn. I framtiden blir det Sigrid som får ta över det uppdraget, sade Bo Sundman, chef för driftavdelningen på SKB i sitt tal.

Två sektioner på plats

Fartyget byggs i flera olika sektioner, som efterhand fogas samman till ett färdigt fartyg. Två sektioner av Sigrids skrov ligger nu på plats på varvet.

Bakom konstruktionen finns holländska Damen Shipyard Group som redan har lagt ner ett omfattande arbete på att förbereda bygget.

– Allt grundläggande ingenjörs- och designarbete sker i Holland medan detaljkonstruktionen utförs i Rumänien, berättar Damens projektledare Marcel Komst.

34 varv i världen

För Damen, som har 34 varv världen över, är det här projektet både ett av många men samtidigt unikt. Internationellt sett finns bara en handfull fartyg som är specialbyggda för transporter av radioaktivt avfall. Kraven på säkerhet är höga och Sigrid har bland annat ett dubbelt skrov, strålskydd, fyra motorer och andra flerdubbla system. För företaget kommer hon att bli mer än bara ett lastfartyg.

– Sigyn har varit en viktig symbol för hela SKB efter alla utställningar för allmänheten ombord sommartid. Den rollen hoppas vi att Sigrid också ska spela i framtiden, sade Ulrika Broman, chef för SKB:s transportenhet.

Man visar upp en tiokrona.

Bo Sundman med tiokronan som svetsades fast i det nya fartygets skrov. 

Stora investeringar

Varvet i Galati i östra Rumänien har en mer än 100-årig historia. Sedan holländska Damen Shipyard Group tog över 1999 har en omfattande modernisering med stora investeringar genomförts. Här jobbar nu 1 600 personer och vid SKB:s besök pågick intensiv verksamhet överallt i lokalerna. Runt 20 mindre och större fartyg byggs samtidigt på varvet varje år. Dagen före Sigrids kölsträckning sjösattes till exempel ett större tankfartyg.

Om ungefär två år blir det Sigrids tur. December 2013 kommer hon att levereras till Oskarshamn. Men fram till dess väntar mycket jobb både för varvets egen personal och SKB, som nu öppnar ett eget kontor med fyra personer på plats i Galati.

Kölsträckning för fartyget
Se en kort film från varvet i Rumänien i Galati.
Fakta

99,5 meter lång

Hela projektet med förberedelserna och bygget av SKB:s nya fartyg pågår i sammanlagt 28 månader. Sigrid blir 99,5 meter lång, 18,6 meter bred, får ett djupgående på cirka 4,5 meter och en marschfart på 12 knop. Vad som ska hända med trotjänaren Sigyn som varit i drift i 30 år är ännu inte bestämt. Namnet på det nya fartyget Sigrid är fornnordiskt och sammansatt av orden seger och frid.

Nyheter

  1. SKB sluter nytt avtal med sydkoreansk slutförvarsorganisation

    Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har genom sitt dotterbolag, SKB International skrivit ett nytt avtal med sin motsvarighet i Sydkorea, Korea Radioactive Waste Agency, KORAD. Avtalet, som är ett så kallat informationsutbytesavtal, stärker relationen och samarbetet mellan de två organisationerna. …

    Publicerad: 18 november 2025

  2. Ny transportbehållare levererad till SKB

    Den första av totalt fem nya transportbehållare av modellen Hi-Star 80 (HS80) har nu anlänt till Clab efter sin resa över Atlanten från tillverkningslandet USA. Innan transportbehållaren kan bli en del av SKB:s transportsystem återstår en period av anpassningar, tester och utbildningar. Redan 2008 i…

    Publicerad: 13 november 2025

  3. Frida gör LIA med sikte på automatisering

    Frida Moreau arbetar till vardags som teamleader på monteringen på Scania i Oskarshamn. Samtidigt studerar hon till produktionstekniker via Nova – och under tio veckor i höst gör hon både sin praktik, även kallad LIA*, och sitt examensarbete på Kapsellaboratoriet. – I utbildningen ingår flera studie…

    Publicerad: 27 oktober 2025

  4. SKB bjuder in till samråd

    Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB) bjuder in till kompletterande samråd enligt 6 kap. miljöbalken angående ansökan om tillstånd till upplag av jord och berg samt grundvattenbortledning inom fastigheten Östhammar Ön 1:1, Östhammars kommun.

    Publicerad: 3 oktober 2025

  5. Ny kostnadsberäkning inlämnad

    Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har lämnat in en ny kostnadsberäkning som redovisar de återstående kostnaderna för kärnkraftverkens kärnavfallsprogram. Ägarna av de svenska kärnkraftverken tar ansvar för samtliga kostnader för hela kärnavfallsprogrammet, vilket omfattar avveckling och nedmonter…

    Publicerad: 30 september 2025

Modal

Modal