Denna text är äldre än 3 år och kan innehålla inaktuell information.

”I vår tidsplan räknar vi med ett regeringsbeslut i slutet av året eller i början av nästa”, säger Ulf Erikson som leder ett av Sveriges största infrastrukturprojekt. Foto: Mikael Wallerstedt.

Miljöskyddspionjären

Kärnbränsleförvaret blir ett av de största infrastrukturprojekt som genomförts i Sverige. Det är också ett pionjärprojekt. Förutom Finland har inget annat land projekterat och byggt en liknande anläggning.

Vi har tagit pulsen på Ulf Erikson, civilingenjören som sedan drygt ett år håller i alla de invecklade trådarna.

Det går inte att ta miste på att Ulf Erikson är en upptagen man. Under den korta stund som vi träffar honom på kontoret i Östhammar ringer hans mobil flera gånger. Det är korta samtal och han ber att få återkomma när han sitter i bilen på väg hem.

Arbete med många dimensioner

Att vara tillgänglig för sin grupp, och att ta beslut på stående fot, är centralt i den position han har som ledare för program Kärnbränsleförvaret.

– Vi är ett programteam som växer och jag behöver lägga fokus på att leda och stötta. Min roll som programledare har ju många dimensioner. Förutom att leda gruppen ska jag rapportera till våra ägare och till SKB:s ledning, och ha kontakt med externa leverantörer. Det tekniska, tidsmässiga och ekonomiska ansvaret vilar också tungt och upptar mycket av min tid.

Erfarenhet från bygget av Öresundsbron

Ulf Erikson har mycket erfarenhet med sig i bagaget. I ungefär 30 år har han jobbat med projekt på olika nivåer. Bland dem är Öresundsbron det mest kända. Där

basade han över ett av åtta delprojekt med ansvar för de installationer som gick över hela Öresundslänken från Sverige till Danmark, det vill säga över bron och genom tunneln.

– Det finns många paralleller mellan Öresundsbron och Kärnbränsleförvaret. Även Öresundsbron drog till sig stort nationellt intresse och inbegrep tillståndshantering och tillståndsprövning. Och anläggningsutformningen är i båda fallen komplex med höga miljö- och säkerhetskrav, för att bara nämna några likheter, säger han.

Väntar på regeringsbeslut

Det är en spännande höst för hela SKB, och särskilt för Ulf och den grupp på runt 70 medarbetare – anställda och konsulter – som han leder. Östhammars  kommunfullmäktige ska rösta i vetofrågan om Kärnbränsleförvaret, som en del av underlaget innan regeringen fattar sitt beslut.

– I vår tidsplan räknar vi med ett regeringsbeslut i slutet av året eller i början av nästa. Det är en av de milstolpar som är viktiga för programmet och flera programaktiviteter är kopplade till att vi får de tillstånd som behövs enligt miljöbalken och kärntekniklagen, förklarar han. Nu förbereder vi för en upphandling av bergentreprenad för det underjordsarbete som bland annat innebär att en tunnel ska drivas ner till förvarsnivån cirka 500 meters djup.

– Om allt går vägen hoppas vi kunna skriva kontrakt med vald aktör någon gång nästa höst.

Tillståndsprövningen pågår, men för den skull kan inte Ulf och hans medarbetare sitta overksamma. Nej, det är en mängd fristående arbeten som måste göras för att man ska kunna stå i startgroparna om och när alla tillstånd är på plats.

En mängd fristående arbeten måste göras för att kunna stå i startgroparna om och när alla tillstånd är på plats.

Vägar ska byggas

I närtid planeras till exempel en upphandling att anlägga vägar på SKB:s industriområde i Forsmark. Barackbyn, området med tillfälliga boenden, håller på att rivas och nu måste ett vägnät byggas.

– Vi har också etablerat en platsorganisation i Söderviken. Den märks inte så mycket än, men den kommer att bli mer och mer synlig och operativ i takt med att arbetet där ute tar fart, säger Ulf.

Hundra procent på tårna

Det som upptar hans tankar mest just nu är att se till att SKB blir en kompetent byggherre. Det vill säga att bit för bit bygga en organisation som klarar att leda och driva ett så stort byggprojekt på ett effektivt och arbetsmiljömässigt säkert sätt.

– Uppgiften att planera och genomföra programmet är roligt, men också utmanande, menar Ulf. Alla vi som jobbar med det här står 100 procent på tårna för att slutföra det på säkrast möjliga sätt.

Fotnot. Artikeln är ursprungligen publicerad i Lagerbladet, SKB:s tidning som delas ut till alla boende i Östhammars kommun.

Nyheter

Mervärdessatsningar kring O-Ringen ska locka nya invånare till Oskarshamn
Under sommaren 2024 förväntas 30 000 besökare komma till Oskarshamn i samband med O-Ringen. Genom att skapa attraktiva miljöer samt fler och större kringaktiviteter hoppas Oskarshamns kommun ge en positiv bild av kommunen, något som i förlängningen kan attrahera fler invånare. Svensk Kärnbränslehant…

Publicerad: 2 november 2023

Klart med finansieringen för utbyggnad av väg 288
Nu står det klart att väg 288 kan byggas ut. Östhammars kommun har fått finansiering genom mervärdesavtalet med Svensk Kärnbränslehantering, SKB. Vägen utgör en viktig länk mellan Uppsala och Östhammar och är av stor vikt för kompetensförsörjningen i regionen. Finansieringen gör det möjligt att bygg…

Publicerad: 2 november 2023

Naturvård i praktiken
Hur blev SKB en annorlunda sorts skogsägare och hyresvärdar åt en sällsynt groda? Vi dyker ner i konstgjorda gölar och tar ett myggrikt skogsbad för att titta närmare på naturvårdsarbetet i praktiken. Naturvård, det kan verka som ett diffust begrepp – en term som kan innefatta allt från planer och t…

Publicerad: 1 november 2023

Många vägar till SKB
Alla vägar bär till Rom sägs det. Och många vägar kan bära till SKB. Det stämmer väl in på Marcus, Annica och Lina som alla hittat sin egen väg till underhållsavdelningen på Clab, mellanlagret för använt kärnbränsle. Marcus Olsson, Annica Lundsten och Lina Karlsson jobbar alla sedan en tid tillbaka …

Publicerad: 30 oktober 2023

Ny geologibyggnad blir grönt centrum i Söderviken
Planen är att byggnaden ska uppföras i början på nästa år och driftsättas under våren 2025.

Publicerad: 20 oktober 2023

Publicerad: 9 oktober 2020