Denna text är äldre än 5 år och kan innehålla inaktuell information.
Från vision till verklighet
Vid Äspölaboratoriet utanför Oskarshamn utvecklar SKB teknik som ska användas i Kärnbränsleförvaret, också sådan som behövs för att alla stora, tunga fordon ska kunna fungera på ett effektivt och säkert sätt.
Ett exempel är deponeringsmaskinen Magne, som ska användas för att placera kopparkapslarna med använt kärnbränsle på rätt plats i slutförvaret.
Den helautomatiserade deponeringsmaskinen Magne har 360 graders synvinkel.
Utmaningen var att utveckla ett över 100 ton tungt fordon som kunde rulla med ett hjultryck på 25 ton per hjul, vilket motsvarar trycket av 25 mindre bilar på varje däck, och som fortfarande var tillräckligt litet för att få plats i slutförvarets tunnlar. Provningen av Magne utfördes i tre steg, allt för att kunna utvärdera vilken metod som var den bästa, säkraste och mest effektiva för att framföra fordonet. Efter noggranna tester konstaterades att helautomatiserad körning var mer precis och säkrare jämfört med manuell drift.
Helautomatiserad körning exaktare än med förare
Heikki Laitinen är specialist för system och maskiner på SKB. Foto: Daniel Svensson.
– Att Magne är ett helautomatiserat fordon innebär att det har ett regelverk med förutbestämda handlingar som den utför om något onormalt inträffar, berättar Heikki Laitinen som är specialist för system och maskiner på SKB. Det betyder att Magne själv är mer exakt i sin körning än om han körs av en förare. Vi människor kommer aldrig upp i fordonets precision, eftersom Magne har 360 graders synvinkel och mer exakta sensorer som den kan bearbeta data utifrån och därigenom beräkna sin rutt.
– Ett helautomatiserat fordon har alltid kontakt med en operatör. Om något oväntat händer informerar fordonet operatören och avvaktar ett beslut om hur den ska fortsätta. Det är skillnaden mot ett så kallat autonomt fordon, som beräknat på olika algoritmer själv försöker hitta ett alternativ för att lösa den främmande situationen, säger Heikki Laitinen.
Samarbete med branschledande leverantörer
Vid Äspölaboratoriet har också andra fordon och maskiner testats och utvecklats. Till exempel rampfordonet som ska transportera ner kapslarna från markytan och hantera vikter på ungefär 120 ton. Även det modulära universalchassit som ska användas för olika slags uppdrag, som att köra fram buffert- och återfyllnadsmaterial, har testats och utvärderats i underjorden utanför Oskarshamn.
Inga av de maskiner som har provats är standardmaskiner, utan har utvecklats av SKB i samarbete med branschledande leverantörer.
– Det är för att vi vill vara på den säkra sidan, säger Heikki Laitinen och förklarar att utvecklingsarbetet ger SKB god kunskap om vilka system som finns tillgängliga på marknaden och vad som eventuellt saknas för att de ska kunna utföra de funktioner vi behöver på ett kostnadseffektivt och säkert sätt.
– Vi har verkligen gått från vision till verklighet och Äspölaboratoriet har varit ovärderligt för vårt arbete. Vi kan hålla jämna steg med teknikutvecklingen och ser också att helautomatiserat är framtiden i många branscher.
Fotnot. Artikeln är ursprungligen publicerad i Lagerbladet, SKB:s tidning som delas ut till alla boende i Östhammars kommun.
Publicerad: 9 oktober 2020
Nyheter
-
SKB sluter nytt avtal med sydkoreansk slutförvarsorganisation
Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har genom sitt dotterbolag, SKB International skrivit ett nytt avtal med sin motsvarighet i Sydkorea, Korea Radioactive Waste Agency, KORAD. Avtalet, som är ett så kallat informationsutbytesavtal, stärker relationen och samarbetet mellan de två organisationerna. …Publicerad: 18 november 2025
-
Ny transportbehållare levererad till SKB
Den första av totalt fem nya transportbehållare av modellen Hi-Star 80 (HS80) har nu anlänt till Clab efter sin resa över Atlanten från tillverkningslandet USA. Innan transportbehållaren kan bli en del av SKB:s transportsystem återstår en period av anpassningar, tester och utbildningar. Redan 2008 i…Publicerad: 13 november 2025
-
Frida gör LIA med sikte på automatisering
Frida Moreau arbetar till vardags som teamleader på monteringen på Scania i Oskarshamn. Samtidigt studerar hon till produktionstekniker via Nova – och under tio veckor i höst gör hon både sin praktik, även kallad LIA*, och sitt examensarbete på Kapsellaboratoriet. – I utbildningen ingår flera studie…Publicerad: 27 oktober 2025
-
SKB bjuder in till samråd
Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB) bjuder in till kompletterande samråd enligt 6 kap. miljöbalken angående ansökan om tillstånd till upplag av jord och berg samt grundvattenbortledning inom fastigheten Östhammar Ön 1:1, Östhammars kommun.Publicerad: 3 oktober 2025
-
Ny kostnadsberäkning inlämnad
Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har lämnat in en ny kostnadsberäkning som redovisar de återstående kostnaderna för kärnkraftverkens kärnavfallsprogram. Ägarna av de svenska kärnkraftverken tar ansvar för samtliga kostnader för hela kärnavfallsprogrammet, vilket omfattar avveckling och nedmonter…Publicerad: 30 september 2025
Publicerad: 9 oktober 2020