Denna text är äldre än 7 år och kan innehålla inaktuell information.

Det svenska systemet för att ta hand om radioaktivt driftavfall och använt kärnbränsle – såväl befintliga anläggningar som planerade.

Fortsatt forskning och utveckling

De fortsatta insatserna som beskrivs i Fud-program 2016, fokuserar på de närmaste sex åren och syftar till att bygga de återstående delarna av det svenska systemet: Kärnbränsleförvaret med tillhörande inkapslingsdel vid mellanlagret Clab, utbyggnad av SFR för slutförvaring av rivningsavfall och ett slutförvar för långlivat avfall, SFL.

För det använda kärnbränslet planeras insatser inom teknikområdet som bland annat rör utformning av Kärnbränsleförvaret samt konstruktion, tillverkning och installation av förvarets komponenter. Det handlar till exempel om ta fram industriellt anpassade produktionssystem för kapslar och buffertmaterial liksom uppdatera metoder för tunnelproduktion. Fortsatt utveckling krävs för kontroll och provning av slutförvarets barriärer och komponenter. Här ingår även att ta fram metoder och instrument för kontroll av slutförvaret och förvarsplatsen, där ett exempel är metoder för detaljundersökningar av berget.

Nya behållare

För det låg- och medelaktiva avfallet handlar utvecklingsinsatserna främst om utbyggnaden av SFR, exempelvis ska en betong för konstruktion av kassuner i bergssalen för medelaktivt avfall utvecklas. Utvecklingsarbete planeras även för att ta fram behållare och transportbehållare för långlivat avfall och för kortlivat rivningsavfall.

Insatser görs också för att öka den vetenskapliga förståelsen för de processer som påverkar slutförvaren. För Kärnbränsleförvaret och SFR-utbyggnaden har SKB redan i samband med tillståndsansökningarna visat att förvaren uppfyller kraven på säkerhet efter förslutning. Vidare insatser görs för att stärka den vetenskapliga grunden vid framtida säkerhetsanalyser och i vissa fall minska pessimistiska antaganden som gjorts och därmed öka säkerhetsmarginalen. Exempel på viktiga frågeställningar finns inom områden som avfallets egenskaper, sulfidkorrosion i slutförvarsmiljö, kemisk erosion av bentonitbufferten, effekter av framtida jordskalv och egenskaper hos cementbaserade material i slutförvarsmiljö. Även inom områden som ytekosystem och klimatrelaterade processer planeras fortsatta forskningsinsatser.

SKB fortsätter att bevaka utvecklingen inom andra metoder såsom slutförvaring i djupa borrhål och fortsätter sitt deltagande i arbeten kring bevarande av information och kunskap genom generationer.

Nyheter

Mervärdessatsningar kring O-Ringen ska locka nya invånare till Oskarshamn
Under sommaren 2024 förväntas 30 000 besökare komma till Oskarshamn i samband med O-Ringen. Genom att skapa attraktiva miljöer samt fler och större kringaktiviteter hoppas Oskarshamns kommun ge en positiv bild av kommunen, något som i förlängningen kan attrahera fler invånare. Svensk Kärnbränslehant…

Publicerad: 2 november 2023

Klart med finansieringen för utbyggnad av väg 288
Nu står det klart att väg 288 kan byggas ut. Östhammars kommun har fått finansiering genom mervärdesavtalet med Svensk Kärnbränslehantering, SKB. Vägen utgör en viktig länk mellan Uppsala och Östhammar och är av stor vikt för kompetensförsörjningen i regionen. Finansieringen gör det möjligt att bygg…

Publicerad: 2 november 2023

Naturvård i praktiken
Hur blev SKB en annorlunda sorts skogsägare och hyresvärdar åt en sällsynt groda? Vi dyker ner i konstgjorda gölar och tar ett myggrikt skogsbad för att titta närmare på naturvårdsarbetet i praktiken. Naturvård, det kan verka som ett diffust begrepp – en term som kan innefatta allt från planer och t…

Publicerad: 1 november 2023

Många vägar till SKB
Alla vägar bär till Rom sägs det. Och många vägar kan bära till SKB. Det stämmer väl in på Marcus, Annica och Lina som alla hittat sin egen väg till underhållsavdelningen på Clab, mellanlagret för använt kärnbränsle. Marcus Olsson, Annica Lundsten och Lina Karlsson jobbar alla sedan en tid tillbaka …

Publicerad: 30 oktober 2023

Ny geologibyggnad blir grönt centrum i Söderviken
Planen är att byggnaden ska uppföras i början på nästa år och driftsättas under våren 2025.

Publicerad: 20 oktober 2023

Publicerad: 3 oktober 2016