Denna text är äldre än 10 år och kan innehålla inaktuell information.

Närbild på verktyget vid friktionssvetsning. Foto: Curt-Robert Lindqvist.

Finskt val av svetsmetod ger utökat samarbete

SKB och vår finska motsvarighet Posiva Oy samarbetar sedan flera år. Efter att Posiva nu beslutat om att gå vidare med samma svetsmetod som SKB – friktionssvetsning – för de kopparkapslar som ska användas i slutförvaret, intensifieras samarbetet ytterligare.

Båda länderna vill använda sig av samma metod, KBS-3, för sina respektive slutförvar för använt kärnbränsle, i Forsmark respektive Olkiluoto.

SKB och Posiva har genom åren utvecklat två svetsmetoder för att försluta kopparkapseln: friktionssvetsning (Friction Stir Welding) och elektronstrålesvetsning. Efter noggrann utvärdering beslutade SKB redan 2005 att använda sig av friktionssvetsning i den fortsatta utvecklingen. Nu har Posiva gjort samma val, och det avtal som nu tecknats reglerar det fortsatta samarbetet och ansvarsfördelningen.

– Det här är bra ur både svensk och finsk synvinkel. Nu kan vi med gemensamma krafter hjälpas åt med det som återstår av teknikutveckling och industrialisering av metoden, och det känns mycket positivt, säger SKB:s vd Christopher Eckerberg i en kommentar till det nytecknade avtalet.

Fakta

Svetsning med friktionsomrörning

Metoden (Friction Stir Welding)  utvecklades i början av 1990-talet av brittiska TWI (The Welding Institute), ett världsledande institut i svetsbranschen, och har på SKB:s kapsellaboratorium i Oskarshamn specialanpassats för att svetsa koppar.

Principen för friktionssvetsning är förhållandevis enkel. Ett roterande cylindriskt verktyg pressas in i fogen mellan de delar som ska svetsas. Materialet runt verktyget värms upp av friktionen till cirka 850 grader och blir mjukt. Därefter förs verktyget fram i fogens riktning. I verktygets kölvatten pressas metall in och bildar en svetsfog som är fri från både porer och sprickor.

Nyheter

Elever 3D-printar kamerahållare för geologer
Adam Rönnbäck och Nicolas Friman , elever på Additivt Teknikcenter i Hultsfred. En automatiserad kamerahållare till geologernas fotogrammetriutrustning - det håller två LIA-elever från Additivt Teknikcenter i Hultsfred på att ta fram. Tack vare de kontakter som skapades mellan SKB och Additivt Tekni…

Publicerad: 17 maj 2024

Furetank utsedd till Årets Rederi 2024
Furetank Rederi AB, som på uppdrag av SKB driver och bemannar transportfartyget m/s Sigrid, har mottagit utmärkelsen Årets Rederi av branschorganisationen Svensk Sjöfart. Utmärkelsen Årets Rederi, som instiftades av branschorganisationen Svensk Sjöfart förra året, har i syfte att hylla innovativa oc…

Publicerad: 3 maj 2024

Högt förtroende och fortsatt starkt stöd för SKB:s anläggningar
Förtroendet för SKB är högt och stödet för kommande slutförvarsanläggningar är fortsatt starkt. Det visar Novus årliga opinionsundersökning i Oskarshamn och Östhammars kommuner. Under våren 2024 har SKB låtit undersökningsföretaget Novus genomföra opinionsundersökningar i de två kommunerna där SKB h…

Publicerad: 25 april 2024

SKB gästar teknikskola i Hultsfred när nya lokaler invigs
2023 skänkte SKB sin staplingsrobot till Additivt Teknikcenter i Hultsfred. Staplingsroboten får nu nytt liv i teknikskolans nya lokaler.

Publicerad: 28 mars 2024

SKB:s Benjamin Rönne-Petersen utsedd till expert i regeringens utredning om ny kärnkraft
I början av mars meddelade Klimat- och näringslivsdepartementet att experterna som ska stödja utredningen ”Ny kärnkraft i Sverige – ett andra steg” var utsedda. Bland experterna fanns SKB:s bolagsjurist Benjamin Rönne-Petersen som ska bidra med sina erfarenheter i utredningsarbetet. Leder utredninge…

Publicerad: 14 mars 2024

Publicerad: 24 mars 2014