Denna text är äldre än 2 år och kan innehålla inaktuell information.

Återtag av historiskt avfall

Hallå där, Peter Selting, chef för SKB:s avdelning för säkerhet, kvalitet och miljö!

Det har rapporterats i medierna om att SKB tar upp historiskt radioaktivt avfall från SFR i Forsmark för att kontrollera innehållet och vid behov paketera om det innan det deponeras på nytt. Varför gör ni det?

Bakgrunden är att en typ av historiskt avfall i SFR eventuellt inte uppfyller kraven på slutförvaring. Det handlar om äldre avfall från försvaret, sjukvården och kärnforskning, som i vissa fall kan ha felaktig dokumentation. Sedan en längre tid har det därför stått klart att aktuellt avfall ska tas upp, kontrolleras, vid behov hanteras för att sedan deponeras på nytt.

SFR ska byggas ut, därför har SKB utrett om det är bäst att ta upp avfallet före eller efter utbyggnaden. Vad kom ni fram till?

Vi gör bedömningen att det är bättre att ta upp det historiska avfallet innan utbyggnaden. En fördjupad analys visar att det är logistiskt möjligt. Ett upptag av avfallet innan utbyggnaden ger fördelen att vi förkortar mellanlagringstiden i SFR och får kompletterande information som underlättar konstruktionen av framtida anläggningar.

Vad händer nu?

Vi påbörjar förberedelser för att kunna hantera logistiken i befintligt SFR och sedan tillfälligt förvara det avfall vi tar upp, innan vi transporterar containrarna på ett säkert sätt till Studsviksområdet, där de ska kontrolleras och vid behov hanteras för att sedan deponeras på nytt.

Vad kommer återtaget att kosta?

För SKB:s del handlar det om 60 miljoner kronor. Kostnaden kommer att fördelas på mottagarna.

Fakta

Bakgrund

Svafo genomförde för några år sedan ett projekt där man röntgade lågaktivt avfall som paketerats i Studsvik på 1970-och 1980-talet. Det kunde då konstateras att ett antal fat innehöll vätska, till exempel lösningsmedel. Vätskeformigt avfall är inte tillåtet i SFR och SKB informerades om att det kan finnas fat med liknande problematik i SFR. SKB kommer därför att ta upp det identifierade avfallet så att mottagarna kan undersöka det och vid behov paketera om det.

Slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall, SFR

SFR har funnits i drift sedan 1988. Det mesta av avfallet som förvaras i SFR är driftavfall från de svenska kärnkraftverken, till exempel filter och olika verktyg eller skyddskläder. Men även radioaktivt avfall från sjukvården, forskningen och industrin förvaras här. Planering pågår för att anläggningen ska byggas ut för att kunna ta emot rivningsavfall från de svenska kärnkraftverken.

Nyheter

Stor internationell konferens på Äspölaboratoriet i Oskarshamn
SKB och Äspölaboratoriet är under vecka 37 värd för en stor internationell konferens organiserad av Internationella atomenergiorganet IAEA:s Waste Technology Section - Division of Nuclear Fuel Cycle and Waste Technology. Konferensen handlar om att utbyta erfarenheter kring vad som behöver göras och …

Publicerad: 13 september 2023

IAEA:s generaldirektör besökte SKB
Den här veckan besökte det internationella atomenergiorganet IAEA:s generaldirektör Rafael Grossi Sverige. Under sitt Sverigebesök har generaldirektören träffat SKB vid två tillfällen.

Publicerad: 30 augusti 2023

Stefan Engdahl ny vd för SKB
Stefan Engdahl har utsetts till ny vd för SKB. Han kommer närmast från Trafikverket där han idag är planeringsdirektör med ansvar för planering av statlig infrastruktur för vägar, järnvägar samt långsiktigt även för sjö- och luftfart.

Publicerad: 14 augusti 2023

SKB tecknar samverkansavtal med Skanska för utbyggnad av SFR
SKB har tecknat samverkansavtal med Skanska gällande utbyggnad av det befintliga slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall (SFR) i Forsmark. Projektet innefattar att projektera och bygga sex nya bergssalar med en längd av 240–275 meter i urberget i Forsmark.

Publicerad: 24 juli 2023

Miljödom för utbyggnad av Forsmarks hamn
SKB har idag fått miljötillstånd för att bygga ut och bedriva verksamhet i Forsmarks hamn. Domen meddelades av Mark- och miljödomstolen och reglerar bland annat buller, transporter samt annan påverkan på omgivningen.

Publicerad: 13 juli 2023

Publicerad: 3 april 2021