Hem Från vision till verklighet
Illustration: Bo Lundberg.

Från vision till verklighet

Vid Äspölaboratoriet utanför Oskarshamn utvecklar SKB teknik som ska användas i Kärnbränsleförvaret, också sådan som behövs för att alla stora, tunga fordon ska kunna fungera på ett effektivt och säkert sätt.

Ett exempel är deponeringsmaskinen Magne, som ska användas för att placera kopparkapslarna med använt kärnbränsle på rätt plats i slutförvaret.

Den helautomatiserade deponeringsmaskinen Magne har 360 graders synvinkel.

Utmaningen var att utveckla ett över 100 ton tungt fordon som kunde rulla med ett hjultryck på 25 ton per hjul, vilket motsvarar trycket av 25 mindre bilar på varje däck, och som fortfarande var tillräckligt litet för att få plats i slutförvarets tunnlar. Provningen av Magne utfördes i tre steg, allt för att kunna utvärdera vilken metod som var den bästa, säkraste och mest effektiva för att framföra fordonet. Efter noggranna tester konstaterades att helautomatiserad körning var mer precis och säkrare jämfört med manuell drift.

Helautomatiserad körning exaktare än med förare

Heikki Laitinen är specialist för system och maskiner på SKB. Foto: Daniel Svensson.

– Att Magne är ett helautomatiserat fordon innebär att det har ett regelverk med förutbestämda handlingar som den utför om något onormalt inträffar, berättar Heikki Laitinen som är specialist för system och maskiner på SKB. Det betyder att Magne själv är mer exakt i sin körning än om han körs av en förare. Vi människor kommer aldrig upp i fordonets precision, eftersom Magne har 360 graders synvinkel och mer exakta sensorer som den kan bearbeta data utifrån och därigenom beräkna sin rutt.

– Ett helautomatiserat fordon har alltid kontakt med en operatör. Om något oväntat händer informerar fordonet operatören och avvaktar ett beslut om hur den ska fortsätta. Det är skillnaden mot ett så kallat autonomt fordon, som beräknat på olika algoritmer själv försöker hitta ett alternativ för att lösa den främmande situationen, säger Heikki Laitinen.

Samarbete med branschledande leverantörer

Vid Äspölaboratoriet har också andra fordon och maskiner testats och utvecklats. Till exempel rampfordonet som ska transportera ner kapslarna från markytan och hantera vikter på ungefär 120 ton. Även det modulära universalchassit som ska användas för olika slags uppdrag, som att köra fram buffert- och återfyllnadsmaterial, har testats och utvärderats i underjorden utanför Oskarshamn.

Inga av de maskiner som har provats är standardmaskiner, utan har utvecklats av SKB i samarbete med branschledande leverantörer.

– Det är för att vi vill vara på den säkra sidan, säger Heikki Laitinen och förklarar att utvecklingsarbetet ger SKB god kunskap om vilka system som finns tillgängliga på marknaden och vad som eventuellt saknas för att de ska kunna utföra de funktioner vi behöver på ett kostnadseffektivt och säkert sätt.

– Vi har verkligen gått från vision till verklighet och Äspölaboratoriet har varit ovärderligt för vårt arbete. Vi kan hålla jämna steg med teknikutvecklingen och ser också att helautomatiserat är framtiden i många branscher.

 

Fotnot. Artikeln är ursprungligen publicerad i Lagerbladet, SKB:s tidning som delas ut till alla boende i Östhammars kommun.

Nyheter

Säker, hållbar och effektiv drift på SKB:s anläggningar

SKB har två kärntekniska anläggningar i drift, Mellanlagret för använt kärnbränsle, Clab, och Slutförvaret för kortlivat radi...

Publicerad: 18 januari 2023

Miljödom för utbyggnad av SFR

SKB har i dag fått miljötillstånd för utbyggnad av slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall, SFR, i Forsmark. Domen medd...

Publicerad: 21 december 2022