Tillbaka till lediga jobb

Business Controller

Business Controller

Vill du arbeta med ett av tidernas viktigaste
miljöskyddsprojekt?

SKB söker en driven och engagerad Business Controller.

Tiden är inne. Tillsammans ska vi på SKB bygga ett av världens första slutförvarssystem för använt kärnbränsle. Uppdraget är i stora delar ett pionjärarbete och innebär många komplexa utmaningar.

Är du redo för ett stort och viktigt arbete som kommer att göra skillnad för människor och miljö under mycket, mycket lång tid framåt?

Vad du kommer att göra

I rollen som Business Controller kommer du att arbeta med budgetering och prognostisering, uppföljning och analys av ekonomiskt utfall samt vara ett generellt stöd till verksamheten i ekonomiska frågor. Du har förmågan att snabbt skapa dig en förståelse för vad som är viktigt, har ett öga för detaljer och är samtidigt intresserad av att förstå helheten.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • driva arbetet med ekonomiska analyser samt utvärdera plan-, prognos- och uppföljningsarbetet inom SKB
  • driva, analysera och utvärdera investeringsplanering, investeringskalkyler samt beslutsunderlag
  • säkerställa en väl fungerande styrning och uppföljning av verksamhetens ekonomi och finansiering
  • agera proaktivt för ekonomisk effektivitet och kostnadskontroll
  • agera beslutsstöd och support till verksamheten i ekonomiska frågor
  • stödja verksamheten i utveckling av målstyrning samt uppföljning av nyckeltal

Vem är du?

Vi söker dig som har:

  • utbildning som civilekonom, eller annan relevant eftergymnasial utbildning
  • tidigare erfarenhet inom Business Controlling
  • erfarenhet av projektuppföljning
  • goda kunskaper i svenska och engelska
  • goda kunskapar i Excel

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av affärssystemet SAP och analysverktyget Power BI.

Som person är du är nyfiken, driven och lösningsorienterad. Du har en tydlig vilja att skapa struktur samt vara med och påverka. Då du kommer att ha många kontaktytor i organisationen är det också viktigt att du kan kommunicera på ett tydligt och pedagogiskt sätt, har god social förmåga och lätt för att samarbeta. Det kommer att ställas krav på ett självgående och flexibelt arbetssätt och att du trivs med att arbeta i ett högt tempo. Vi förutsätter att du har en god analytisk förmåga och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

Här kommer du att arbeta

Enhet Ekonomi och verksamhetsstyrning ingår i avdelning Finans- och Affärsstöd där även enheter för IS-IT, inköp, juridik och administration ingår. Enheten har till uppgift att stödja vd i den interna styrningen och ledningen av SKB. Enheten har även till uppgift att koordinera de finansrelaterade frågorna inom SKB, bland annat finans, controlling, redovisning, ekonomisk uppföljning samt ekonomisk rapportering.

Varför ska du arbeta hos oss?

Du kommer att arbeta med ett av Sveriges viktigaste miljöskyddsprojekt. SKB:s uppdrag är ett pionjärarbete och en stor och viktig investering för framtiden. Tillsammans ska vi bygga ett av världens första slutförvarssystem för använt kärnbränsle och vi har många komplexa utmaningar framför oss.

Hos oss får du möjlighet att utvecklas i en spännande organisation med många nationella och internationella sakkunniga experter som gärna delar med sig av kunskaper och erfarenheter.

Eftersom SKB ingår i Vattenfallkoncernen finns goda karriärmöjligheter inom en stor dynamisk organisation.

Våra medarbetare är avgörande för vår framgång. Det är viktigt att hela livet fungerar. Därför är vi måna om att våra medarbetare upplever en god balans mellan arbete och fritid. SKB erbjuder till exempel friskvårdsbidrag, arbetstidsförkortning samt föräldraledighetstillägg.

Det här är vi, dina framtida arbetskamrater

På SKB träffar du människor med olika utbildning, olika förmågor och olika bakgrunder. Alla är olika, och det tycker vi är bra. Vi på SKB är övertygade om att mångfald bidrar till att bygga ett mer öppet och framgångsrikt företag. Och genom att var och en har möjlighet att utveckla sig själv, utvecklas även vår verksamhet.

Men på ett väsentligt sätt är vi alla lika. Det som enar oss, är att vi siktar mot ett tydligt mål: det att skapa trygghet för kommande generationer.

På vår webbplats, www.skb.se, finns mer information om SKB och hur det är att arbeta hos oss. Vi ser fram emot att lära känna dig.

Ytterligare information

För frågor kring tjänsten kontakta rekryterande chef: Sofia Rosander,
070-203 10 72.

För frågor kring rekryteringsprocessen kontakta rekryterare: Carolina Bölander, 073-431 12 60.

Fackliga företrädare är för Saco-SKB är Marika Westman, 070-638 34 36, för Unionen Carina Gottfridsson, 0491-76 32 30 och för Ledarna Bo Johansson, 073-807 23 23.

Placeringsort: Solna, Oskarshamn eller Östhammar.

Vattenfall och SKB är en del av Sveriges kritiska infrastruktur och vår verksamhet omfattas bland annat av regler om säkerhetsskydd, nukleär icke-spridning och exportkontroll. Därmed är många av våra tjänster säkerhetsklassade. Är denna tjänst säkerhetsklassad kommer säkerhetsprövning genomföras innan anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Välkommen med din ansökan, personligt brev och CV senast den 23 januari 2022. Urval sker efter sista ansökningsdatum.

Vi ser fram emot din ansökan!

Sök tjänsten här

Vårt uppdrag är att ta hand om allt radioaktivt avfall från de svenska kärnkraftverken. Omhändertagandet ska uppfylla kraven på högsta säkerhet för människor och miljö. Uppdraget är så omfattande att vi ser det som ett av Sveriges största miljöskyddsprojekt.

Evenemangsgatan 13
Box 3091, 169 03 Solna

Telefon: 08-459 84 00

E-post: registrator@skb.se

Webb: skb.se

© Svensk Kärnbränslehantering AB

skb.se